Gents verkeersgeleidingssysteem ook op smartphones

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De stad Gent heeft beslist om het nieuwe verkeersgeleidingsysteem beschikbaar te maken op smartphones. Er komt een eigen app, maar de real-time parkeergegevens zullen ook als ‘open data’ beschikbaar gesteld worden voor andere ontwikkelaars.

De stad Gent heeft beslist om het nieuwe verkeersgeleidingsysteem beschikbaar te maken op smartphones. Er komt een eigen app, maar de real-time parkeergegevens zullen ook als ‘open data’ beschikbaar gesteld worden voor andere ontwikkelaars.

Concreet moet het met de nieuwe app mogelijk worden om in real-time de beschikbaarheid na te gaan van parkeerplaatsen in de ondergrondse parkings. Maar daarnaast zal ook een ideale route aangegeven worden die bestuurders op dat ogenblik best volgen naar de parkeergarages.

De app zal ontwikkeld worden door Ixor, dat gespecialiseerd is in ‘intelligent traffic guidance’ en dat ook al de software voor het nieuwe verkeersgeleidingssysteem van de Stad Gent ontwikkelde in onderaanneming van Vialis. Binnen enkele weken zouden de testen van start moeten gaan. De stad hoopt de app tegen eind dit jaar, uiterlijk begin 2013 al klaar te hebben. Op dat ogenblik zal Gent de eerste Belgische stad zijn met een mobiel parkeergeleidingssysteem.

Frank Vanden Bulcke, directeur van het Mobiliteitsbedrijf Gent, vertelde op het ITS Congres in Brussel nog dat de verkeers- en parkeergegevens ook als ‘open data’ beschikbaar zullen zijn. Dat wil zeggen dat ontwikkelaars zelf mobiele applicaties zullen kunnen maken via een API van het beheersysteem. De data zal binnenkort beschikbaar zijn via het ‘open data’ portaal van de stad Gent. “We hebben wel één groot voordeel”, zei Vanden Bulcke, “en dat is dat de Stad ook eigenaar is van de meeste parkings. Dat maakt de integratie natuurlijk heel wat makkelijker.” De enige commerciële privé-uitbater van een binnenstedelijke parking is Interparking. Interparking gaat akkoord om ook de eigen parkeergegevens vrij te geven en te koppelen aan het verkeersgeleidingssysteem.

In een volgende fase wil Gent ook werk maken van extra functies zoals real-time verkeersgeleiding op de signalisatieborden langs de wegen, bijvoorbeeld bij wegenwerken maar ook bij belangrijke evenementen of incidenten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content