Gesloten ecosysteem
Microsoft heeft zijn zinnen gezet op de lucratieve markt van draagbare multimediaspelers die momenteel wordt gedomineerd door Apple’s iPod.
De introductie van Microsoft’s Zune kreeg bij ons heel wat aandacht in de gewone pers, niettegenstaande het feit dat de zogenaamde ‘iPod-killer’ pas tegen juli volgend jaar in Europa op de markt komt. Een (vermeende) strijd van Apple versus Microsoft zorgt natuurlijk voor goede kopij. De aandacht voor de Zune is wel pijnlijk voor bedrijven zoals Creative en iRiver die al jarenlang het gevecht met de iPod aangaan en die multimediaspelers op de markt brengen die voor minder geld vaak meer mogelijkheden bieden dan de iPod. Wat de iPod zo goed en succesvol maakt is iets wat je bij technologieproducten nog veel te weinig tegenkomt, namelijk een tot in de details uitgedachte en uitgewerkte ‘gebruikerservaring’, waarbij de gebruiksvriendelijkheid voorop staat. Het gebeurt nog vaker dan je zou denken dat ik iemand tegenkom die nog nooit een iPod heeft gebruikt. Ik probeer dan altijd even uit hoe snel zo iemand er in slaagt om de iPod te bedienen. Meestal moet ik nauwelijks uitleg geven over de werking van het ondertussen beroemde klikwiel en slagen mijn slachtoffers binnen enkele minuten erin om de iPod te bedienen. Ook de integratie met iTunes op de pc of de Mac is van een prachtige eenvoud. Een slimme zet van Apple is ook dat het alle iPods (behalve de schermloze Shuffle) uitrust met dezelfde universele aansluitbus, waarvan de specificaties beschikbaar zijn voor andere fabrikanten. Het resultaat is een heuse ‘iPod-economie’ met een enorm aanbod aan alle denkbare en ondenkbare add-ons voor de iPod. In die iPod-economie gaan ondertussen miljoenen dollars om.Microsoft gaat met de Zune niet het makkelijkste gevecht uit zijn bestaan aan. Het cliché is dat Microsoft “altijd” wacht tot een markt matuur genoeg is om dan “altijd” met succes zijn eigen product in die markt te zetten. Toegegeven, daar is Microsoft in het verleden vaak in geslaagd. Maar afgaande op de eerste reacties van Amerikaanse testers zal dat met de Zune toch niet zo gemakkelijk gaan. De Zune is gewoon niet goed genoeg en bovendien probeert Microsoft Apple’s lucratieve gesloten ecosysteem voor de iPod te kopiëren zonder dat de gebruiker daarvoor iets in de plaats krijgt. De Zune gebruikt een ander systeem voor digitale rechten dan het huidige in Windows geïntegreerde systeem. Hij is daardoor niet compatibel met Windows Media Player, noch met Windows Vista, noch met de muziekwinkels die momenteel Microsoft’s PlayforSure DRM gebruiken. Als je product zo goed is als de iPod en iTunes dan kun je consumenten zo ver krijgen dat ze zich vrijwillig allerlei beperkingen laten opleggen. De Zune is volgens de Amerikaanse reviewers echter een pak slechter dan de iPod. Hoe denkt Microsoft dan het lucratieve zakelijke model van Steve Jobs te kunnen kopiëren? Consumenten gaan niet massaal overschakelen op de Zune omwille van de mooie ogen van Bill Gates. Apple moet zich de eerste jaren beslist geen zorgen maken over de iPod.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier