Wendy Vermoesen

Get IT done: 3 grote uitdagingen

Wendy Vermoesen Lead Developer bij Realdolmen en Data News Young ICT Lady of the Year 2014

Zeven jaar geleden koos ik ervoor om informatica te studeren. Op de ramen van de hogeschool pronkte: “14.000 jobs in de informaticasector”. Uitdagingen, check. Opportuniteiten, check. Jobzekerheid, check. Ik had er alvast zin in.

Vandaag is er aan dat aanbod weinig veranderd en als we op onze glazen bol mogen vertrouwen zullen er alleen maar jobs bijkomen. Om deze (r)evolutie in goede banen te leiden is het uitermate belangrijk dat de jongeren van vandaag ook zin krijgen in informatica. We zijn zeker op de goede weg, maar toch zie ik nog uitdagingen.

Uitdaging 1: het beeld

Zowat een week geleden ving ik in Familie – jawel Familie – een glimp op van iemand die een les informatica gaf aan een klas met pubers. Mijn hart stopte even. Tekstbewerking? Nu het is wel iets dat je absoluut moet beheersen – want je leert toch ook niet fietsen voor je leert lopen – maar toch, laten we vlug even dat stereotiepe beeld aan het grote publiek voorschotelen. Gelukkig kwam er een positief vervolg. Dat vervolg was het programmeren van een computerspel. Nu, we willen natuurlijk ook niet dat informatica in de toekomst alleen maar gevisualiseerd wordt als het maken van computergames, maar het opent perspectieven. Bovendien geeft het maken van zo’n computergame betere inzichten in verschillende andere vakken zoals wiskunde en fysica. De link tussen zwaartekracht en Super Mario, had u hem al gelegd?

Talent voor informatica en technologie is niet genetisch bepaald, maar wel door de omgeving waarin we ons als kind bevinden.

Het openen van die perspectieven is volgens mij de belangrijkste boodschap die organisaties meegeven die zich hiervoor inzetten. Informatica is niet in één of twee toepassingen samen te vatten, het is overal. Met hoeveel computerprogramma’s en technologie komt u dagelijks in aanraking? Daarnaast moeten we veel meer benadrukken dat informatica geen doel op zich is, maar een hulpmiddel om andere doelen te bereiken of te ondersteunen om verder te reiken.

Uitdaging 2: technofobie

Tablets hebben een intuïtieve interface waar kinderen snel mee weg zijn, en eens ze ermee weg zijn, zijn ze er ook niet meer van weg te houden. Dus waar zit die technofobie dan? Vaak zijn het niet de kinderen die een afkeer hebben van technologie, maar invloedrijke personen, zoals hun ouders of leerkrachten. Als ik mijn vriendinnen zo hoor, is de it-dienst het kwaad op aarde, want die zadelen hen steeds met dingen op die niet werken en die ze vooral niet willen. Ze geloven ook nog steeds dat ik elk computerprobleem kan oplossen, iets dat de meeste it’ers onder ons wel bekend in de oren zal klinken. Ze vergeten wel dat wanneer ze een nieuwe wagen kopen met de hipste interface of zelfs een nieuw fornuis dat ze ook met technologie en software in aanraking komen. Hier manifesteert zich alweer de misconceptie en vooral de engheid van het begrip ict.

Als ik de tijd vind dan ga ik met plezier een teasersessie geven in een lagere school. Wat ik altijd merk is dat het niet enkel de kinderen zijn die het leuk vinden en het willen uitproberen. Evangeliseren dus, en vooral tonen dat het niet moeilijk hoeft te zijn. De krachtigste evangelisten zijn echter de kinderen die al een duidelijke passie voor technologie hebben, kinderen die eventueel deelnemen aan CoderDojo-sessies. Hun verhalen kunnen zowel hun klasgenoten als hun leerkrachten warm maken voor ict. Talent voor informatica en technologie is niet genetisch bepaald, maar wel door de omgeving waarin we ons als kind bevinden.

Uitdaging 3: Integratie in het onderwijs

We horen vaak dat er maar een beperkt budget (en dus materiaal) en vooral ook beperkte uren beschikbaar zijn om vakken als informatica in het lessenpakket te krijgen. Als je het mij vraagt moeten er niet noodzakelijk meer afzonderlijke uren voorzien worden voor informatica, maar moet het meer geïntegreerd worden in bestaande vakken. Het lijkt me een goede aanpak om wiskundige en wetenschappelijke vraagstukken te visualiseren met bijvoorbeeld een computergame. Scholen kunnen en hoeven deze evolutie uiteraard niet alleen door te maken. De techniekcoaches uit de bedrijfswereld kunnen hier zeker een handje bij helpen. Ik blijf alvast mijn steentje bijdragen om jongeren en volwassenen zin te doen krijgen voor informatica. U toch ook?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content