Gok van Nokia even geslaagd als bij Microsoft?

Nokia, een van de bekendste merken bij het grote publiek, wil ook ‘credibility’ oogsten bij it-afdelingen via het aanbod ‘Nokia for Business’. Die gok lijkt op de geslaagde poging van Microsoft om zich met Windows op de sector van de bedrijfsservers te storten. Maar er is ook een duidelijk verschil.

Microsoft heeft een mooi plaatsje kunnen veroveren op een grotendeels Unix-markt, gedomineerd door dinosauriërs als IBM, HP, Sun, enz. Het verschil met Nokia is dat dat bedrijf zich wil doen gelden in een nog redelijk maagdelijke sector van de mobiele oplossingen. Daar is er, zoals verscheidene studies aangeven, geen duidelijke leider.Nokia schat dat de markt voor ‘mobiele bedrijfsoplossingen’ in 2009 goed zal zijn voor 30 miljard dollar. Het bedrijf rekent erop een groot stuk van die koek op te slokken. Maar Nokia heeft nog een lange weg te gaan. In het tweede kwartaal van dit jaar behelsde omzet de afdeling Enterprise Solutions slechts 3 procent van de totale omzet. Toch was dat cijfer al met 43 procent gegroeid.Als de afdeling op dat elan verder gaat moet ze in 2007 de doelstelling (van mei vorig jaar) van 7 procent bereiken. “Die business blijft relatief klein vergeleken met de omvang van de groep, maar ze is erg strategisch voor Nokia. De gsm-markt is in veel landen een vernieuwende markt en we moeten dus nieuwe groeimotors zoeken. Het bedrijfssegment is daar één van,” legt David Petts uit, senior vice-president marketing en sales.Om de ict-afdelingen het hof te maken, speelt Nokia drie troefkaarten uit: zijn kernactiviteit, zijnde de smartphones (in het bijzonder de ‘E-series’) maar dan omgebogen naar business-vereisten, de beveiliging (“wij zijn niet zo bekend als securityspeler, hoewel we meer dan 250.000 security appliances verkocht hebben”) en tenslotte de software (die erop gericht is de complexiteit van het beheer van de mobiele vloot te verminderen). Op dat laatste vlak heeft Nokia begin dit jaar de specialist in datasynchronisatie Intellisync overgenomen.’Push-e-mail’ (gestuwd door het succes van RIM’s BlackBerry) is momenteel de belangrijkste investeringskracht inzake mobiele bedrijfsoplossingen. Maar Nokia gelooft ook in de veralgemening van mobiele toegang tot databases voor verkopers. “Applicatieontwikkelaars, neem nu bijvoorbeeld een Salesforce.com, zijn essentiële spelers in het ecosysteem van mobiele oplossingen dat concrete vormen aan het aannemen is,” merkt David Petts op.Nokia maakt ict-directies ook warm met de belofte van kostenreductie die gsm-voip-integratie met zich meebrengt. De mobiele gebruiker die na een bezoek bij een klant weer op kantoor komt, schakelt automatisch over van het gsm-netwerk (duur) naar een voip-netwerk (quasi gratis). “De gsm zal dan volledig de vaste telefoon op elke bureau vervangen,” meent Petts.Nick Spencer, analist bij Canalys, haalt nog eens aan dat bij een it-directeur de drie hoofdzorgen inzake mobiele oplossingen beveiliging, kosten en complexiteit zijn. “De it-directeur moet controle hebben over de mobiele applicaties. E-mailtoepassingen, die momenteel de markt stuwen, zijn slechts een eerste stap. Maar die stap is wel de kans om een infrastructuur op poten te krijgen.” Die infrastructuur zou, aldus Nokia, nu technologisch volwassen zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content