Google-ceo droomt van adware-mobieltje
‘”Jullie mobiele telefoons zouden gratis moeten zijn,” zo hield Google-ceo Eric Schmidt afgelopen weekend een publiek van Stanford University-studenten voor tijdens een workshop over zakelijke vernieuwing. “Dat zou een logisch gevolg zijn van het feit dat adverteren op mobiele telefoons in de lift zit.”
De Google-baas wees erop dat mobiele telefoons steeds meer pc-functionaliteit krijgen, wat Symbian onlangs tot de voorspelling verleidde dat het pc-tijdperk op zijn einde loopt. Volgens Schmidt zijn consumenten soms wel acht tot tien uur per dag met de apparaatjes zoet: ze bellen ermee, versturen instant messages en gaan het web op. Dat zou de weg moeten vrijbanen om de apparaten geheel door advertenties ondersteund te maken.Google experimenteert momenteel met het afleveren van advertenties op de kleine schermpjes van mobiele telefoongebruikers in Japan, waar video kijken en winkelen met behulp van de gsm in het verst gevorderde stadium is. De resultaten zouden bemoedigend genoeg zijn om te concluderen dat een gratis telefoon een reële optie is voor gebruikers die doelgerichte reclame op hun mobieltjes willen ontvangen, maar Schmidt geeft wel toe dat de gedachtegang misschien iets té radicaal is en dat er wellicht eerder gedacht moet worden aan spotgoedkope dan geheel gratis telefoons.Google haalt vrijwel zijn gehele omzet, die voor dit jaar op 10 miljard dollar wordt geraamd, uit de verkoop van advertenties, zowel middels de zogeheten ‘sponsored links’ op zijn zoekresultatenpagina’s als via zijn AdSense- en AdWords-programma’s.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier