Google-CEO: ‘Nepnieuws heeft mogelijk het verschil gemaakt bij Amerikaanse verkiezingen’

Wim Kopinga Freelance journalist

Google-topman Sundar Pichai denkt dat nepnieuws van invloed geweest kan zijn op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Verhalen die over Clinton en Trump gingen en niet klopten konden het verschil maken, omdat de marges ‘erg smal’ waren.

Na de verkiezingen van 8 november volgde veel commentaar naar Google en Facebook, omdat beide bedrijven te weinig zouden doen aan de nieuwsberichten die niet klopten, maar wel veel gedeeld werden. Hun systemen zouden nepnieuws zelfs promoten, waardoor veel mensen het in hun tijdlijn of zoekresultaten terugzagen.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg reageerde door te zeggen dat hij het ‘zeer onwaarschijnlijk’ vond dat het sociale platform de verkiezingen zou beïnvloeden. Maar in een interview met de BBC kiest Google-CEO Sundar Pichai zijn woorden zorgvuldiger. Hij vindt dat sociale mediabedrijven meer moeten doen om betrouwbare verhalen te promoten.

Miljarden verzoeken per dag

‘Bij Google willen we de meest relevante en betrouwbare resultaten aan de gebruikers laten zien. Dat is waar bij ons het meeste werk in gaat zitten.’ Daarom is het volgens Pichai belangrijk te vermelden dat Google miljarden verzoeken per dag verwerkt. ‘En bij een paar incidenten is er opgemerkt dat we het niet bij het juist eind hadden. Dat is een leermoment voor ons en we gaan er aan werken om dit beter te doen.’

Factchecken

‘Daarom hebben we de afgelopen dagen aangekondigd dat we advertenties verwijderen van alles dat we als nepnieuws identificeren.‘ Daarnaast wil Google kijken hoe ze artikels in de zoekresultaten kunnen factchecken. Daarbij wil de zoekgigant kijken hoe het betrouwbare journalistieke bronnen kan promoten.

Pichai wil niet met zekerheid beweren dat het nepnieuws dat de ronde deed over Clinton en Trump daadwerkelijk het verschil gemaakt heeft. ‘Daar ben ik niet helemaal zeker over’, klinkt het voorzichtig tegen de BBC. ‘Maar het is belangrijk om in te zien dat dit een erg nauwe race was en dusm als je er wetenschappelijk naar kijkt, kon 1 op 100 stemmen de uitslag beïnvloeden. Er zijn heel veel factoren die daarbij aan bijdragen en daarom is er nu een enorm debat over – en ik weet niet zeker wat de oorzaak (van de verkiezingsuitslag) is.’ Maar nepnieuws – en de weergave daarvan – kan er volgens Pichai zeker aan bijgedragen hebben.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content