Google gaat geen persoonlijke advertenties meer verkopen

Google zal vanaf 2022 geen advertenties meer verkopen op basis van het zoekgedrag van individuele internetgebruikers, zo maakte de technologigant woensdag bekend.

Het gebruik van zogenaamde ‘cookies’ in de zoekrobot Chrome wordt geleidelijk afgebouwd en Google zal geen andere middelen gebruiken om het individuele zoekgedrag op te slaan en die informatie te verkopen aan adverteerders, belooft het in een blogpost.

Google zal in de toekomst enkel nog technologie gebruiken die de privacy beschermt, gebaseerd op geanonimiseerde data, klinkt het. Vanaf het tweede trimester zal Google een nieuw systeem testen dat gerichte reclame mogelijk maakt voor groepen gebruikers met een vergelijkbaar surfgedrag, zogenaamde ‘FLoCs’.

Het bedrijf heeft intussen ook de belangrijkste adverteerders verwittigd, vooraleer het zijn aankondiging woensdag deed. Google maakte vorig jaar al bekend dat het een ‘privacy sandbox’ gaat inbouwen in Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken.

Door middel van cookies wordt het surfgedrag van zeer dichtbij gevolgd en kunnen adverteerders persoonlijk gerichte reclame sturen. Technologiebedrijven zoals Google worden al jarenlang bekritiseerd vanwege het gebruik van die cookies. Apple maakte het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser al eerder onmogelijk. Ook Firefox richt zich nadrukkelijk op privacy.

Partner Content