Google gaat pop-ups bestraffen

Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Google past zijn zoekalgoritmes aan om sites met vervelende pop-up advertenties te bannen.

Op zijn blog heeft Google aangekondigd dat het de zoekalgoritmes voor ‘s werelds populairste zoekmachine nog eens aanpast.

Een van de vernieuwingen is het verwijderen van het ‘mobile friendly’ label, omdat Google tot de conclusie is gekomen dat ondertussen 85% van de websites aan die criteria voldoen. Wie toch het overzicht wilt houden, kan sites nog altijd checken via een mobiele gebruiksvriendelijkheidtest.

Misschien belangrijker, is dat Google nu rekening houdt met de ‘leesbaarheid’ van de inhoud op een website. Als die vaak verborgen zit achter, bijvoorbeeld, pop-up advertenties, dan zal Google de site in kwestie lager op de ranglijst plaatsen. Google gelooft dat dit soort advertenties voor een slechtere ervaring zorgt en dat dat nog erger wordt op kleinere mobiele schermen. De blog geeft het voorbeeld van een pop-up, maar ook van een ‘tussenpagina’ die de lezer moet wegklikken, of een lay-out waarin je voorbij een advertentie moet scrollen om aan de eigenlijke tekst te geraken.

Andere pop-ups, zoals loginvensters, wettelijke meldingen (denk aan de ‘cookie’ banners) en banners van ‘aanvaardbare’ breedte, zoals app-installaties in Chrome en Firefox, mogen nog wel.

De nieuwe algoritmes zouden vanaf 10 januari 2017 ingaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content