Google gaat toekomstige jihadi’s te lijf met advertenties
Het is een maatregel die je doet twijfelen aan de effectiviteit. Maar misschien werkt het wel: advertenties inzetten om potentiële jihadi’s op andere gedachten te brengen.
Google schept daarvoor de ruimte met een aanpassing in zijn Adwords-programma die nu beproefd wordt. Wie Googles zoekmachine gebruikt om informatie met betrekking tot IS op te zoeken, krijgt als advertentie boodschappen geserveerd die hem of haar op andere gedachten moeten brengen. Geselecteerde niet-gouvernementele organisaties kunnen van Google gratis advertentierechten krijgen om dergelijke boodschappen te plaatsen. Dat maakte Googles senior manager public policy en communications Anthony House bekend in een gesprek met een afvaardiging van het Engelse parlement.
Andere maatregelen die Google neemt is het makkelijker vindbaar maken van video’s waaraan een ontradicaliserende werking wordt toegeschreven. Het is al actief bij het opsporen en verwijderen van video’s op YouTube die het gedachtegoed van IS verspreiden. “We moeten slechte zaken uitbannen, maar het is ook enorm belangrijk dat mensen goede informatie kunnen krijgen, zodat mensen die zich geïsoleerd voelen online een gemeenschap van hoop vinden, en niet één die schade beoogt”, zei House.
Ook vertegenwoordigers van Facebook en Twitter gaven in gesprek met de Engelse kamercommissie binnenlandse zaken aan, dat ze van hun dienst een omgeving proberen te maken die ‘onvriendelijk is voor IS en andere extremistische organisaties’.
Bron: Automatiseringgids
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier