Google investeert in Belgische paywall

Pieterjan Van Leemputten

Google gaat met zijn Digital News Initiative opnieuw investeren in een Belgisch mediaproject van Mediafin. Samen met NGDATA en Adhese werken ze aan een dynamische betaalmuur.

Het project, dat de naam HappyWall draagt, moet zorgen voor een betere gebruikservaring en een hogere conversie zorgen bij online nieuws. Dat wil zeggen dat de betaalmuur gepersonaliseerd wordt. Aan de andere kant krijgt het mediabedrijf via een dashboard een beter inzicht over de online mediaconsumptie van haar lezers.

Het project is een van de 124 projecten die Google steunt in zo’n 25 landen. Mediafin (uitgever van De Tijd en L’Echo) wordt samen met NGDATA en Adhese geselecteerd als medium project en krijgt daarbij ongeveer 250.000 euro. Daarnaast is ook een kleiner Belgische project geselecteerd van International News Media Association (INMA).

Het project is daarbij een verderzetting van het eerdere ABS-project. Concreet wordt de Adhese ad server gecombineerd met Lily Enterprise van NGDATA. “We zijn verheugd dat we ons onderzoek kunnen voortzetten. De erkenning en steun die we hiervoor krijgen van Google toont dat we op de juiste weg zijn.” Aldus Sven Marievoet, managing partner bij Adhese in een verklaring.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content