Google laat Amerikaanse presidentskandidaten berichten publiceren tussen zoekresultaten

Wim Kopinga Freelance journalist

Google geeft Amerikaanse presidentskandidaten de mogelijkheid om berichten te plaatsen bij relevante zoekresultaten. Daarmee wordt het zoekplatform een concurrent voor sociale netwerken als Twitter.

Aan de berichten is duidelijk te zien dat ze door de kandidaten geplaatst zijn en het zijn een soort kaarten waar je doorheen kunt scrollen. Campagneteams van kandidaten kunnen tijdens de debatten de kaarten gebruiken om nog achtergrondinformatie te geven of uitspraken van tegenstanders te weerleggen.

Volgens Google zijn de zoekresultaten een logische plek voor de kaarten van de kandidaten, omdat veel mensen de zoekmachine gebruiken tijdens de debatten op televisie, want politiek gerelateerde zoekresultaten nemen rond debatten toe met 440 procent. Daarnaast wordt Google een nieuwe concurrent van onder meer Twitter, een populair platform tijdens de debatten.

Het gaat nu nog om een pilot, maar in de toekomst zouden de kaarten ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.

Om de impact van het debat weer te geven maakt Google daarnaast gebruik van Google Trends. Hiermee is te zien wat voor impact een uitspraak in het debat heeft en naar welke presidentskandidaat het meest gezocht wordt. In onderstaande GIF is te zien dat de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump het bij de zoekmachine ook goed doet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content