Google laat ‘bèta’ van Chrome vallen
Amper drie maand na de eerste release van een eigen browser laat Google het label ‘bèta’ al vallen.
Amper drie maand na de eerste release van een eigen browser laat Google het label ‘bèta’ al vallen.
Dat zei Marissa Mayer, vice president van Google, in een interview met TechCrunch ter gelegenheid van de LeWeb-conferentie in Parijs. Het nieuws werd ons nadien door Google bevestigd. Google heeft nochtans niet bepaald de gewoonte om relatief nieuwe producten zo snel uit het bètastadium te halen. Zelfs de webmailtoepassing Gmail wordt meer dan vier jaar na de lancering nog steeds als een beta-product omschreven.
“We hebben nu eenmaal onze doelstellingen bereikt qua stabiliteit en prestaties”, klinkt het bij Google. Zo werden problemen met plug-ins voor video’s opgelost en werd het beheer van de favorieten en de privacy-instellingen verbeterd. Voorts zou Chrome “nog sneller” geworden zijn, zowel in het opstarten als in het laden van pagina’s. “De javascript engine voor de Europese versie van Chrome, die in het Deense kantoor van Google is ontwikkeld, kan de code de helft sneller uitvoeren dan voorheen. Daardoor is die zelfs 1,4 keer sneller dan de benchmarks van Sun en 1,5 keer sneller dan de eigen Google-benchmarks.”
Dat Chrome zo snel naar een volwaardige release toegaat, zou volgens observatoren ook te maken kunnen hebben met pc-fabrikanten. Die OEM’s zouden maar al te graag op hun pc’s een versie van de Chrome-browser voorgeïnstalleerd leveren, maar kunnen dat niet doen zolang de browser officieel nog niet uit de publieke testfase gegroeid is. Een nieuwe versie van Chrome, zou dan allicht ook gebundeld kunnen worden met een aangepaste toolbar en integratie van Google Apps, zo wordt er gesuggereerd. “Is zeker mogelijk”, klinkt het bij Google, “maar daarvoor hebben we nog geen concrete plannen.”
Bij gebruikers wordt wel wat gegromd over het uitblijven van een Mac- en Linux-versie van de browser. “We werken eraan”, houden de Google-woordvoerders het vaag. Volgens hen leeft ook het idee van een ‘extension platform’ waarop externe ontwikkelaars nieuwe features zouden kunnen leveren.
Chrome kan nu volop beginnen knabbelen aan de alomtegenwoordigheid van Internet Explorer van Microsoft. De browser heeft volgens Google ongeveer 10 miljoen actieve gebruikers in 200 landen. Op datanews.be surft overigens drievierde van de bezoekers met IE, 20 procent met Firefox, 2,3 procent met Safari, 1,3 procent met Chrome en een halve procent met Opera. Dat is ruwweg te vergelijken met de wereldwijde browserstatistieken van Net Applications. Safari en Opera doen daar beter, Chrome wat slechter.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier