Google legt ‘Answers’-dienst stil

De betaalde vraag-en-antwoorddienst ‘Google Answers’ wordt na vier jaar stopgezet. De zoekmachinegigant laat weten dat het ‘interessante experiment’ niet langer bij de doelstellingen van Google past. Na deze week worden geen nieuwe vragen meer toegelaten, en over een maand wordt ook de mogelijkheid om antwoorden in te dienen geblokkeerd.

Google Answers werd indertijd in de markt gezet als een dienst voor mensen die zelf wel wat beters te doen hadden dan uitzoeken of het hoofdkwartier van Google in brand stond (nee), of hoeveel Tyrannosaurussen er in een liter benzine gaan (0,000574). Wie een antwoord zelf niet kon of wilde vinden, liet op de Answers-site weten hoeveel geld de gewenste informatie hem waard was. Een van de enkele honderden vrijwilligers kon vervolgens driekwart van het geboden bedrag opstrijken door een antwoord te posten, de rest werd door Google geïncasseerd. De antwoorden waren vrij toegankelijk voor andere bezoekers, en dat verandert niet: alle informatie die in de afgelopen jaren is verzameld, blijft online staan.Volgens Google is Answers vooral als experiment opgezet: de ontwikkeling van de dienst gaf het bedrijf naar eigen zeggen een beter inzicht in de wensen van de Google-klant, en ontwikkelaars van het bedrijf konden ondertussen oefenen met de constructie van schaalbare applicaties. Dat het aantal vrijwillige medewerkers die de site van antwoorden voorzagen nooit boven de achthonderd uitkwam, spreekt echter boekdelen: Answers heeft nooit een miljoenenpubliek weten te bereiken en het einde van de dienst zal dan ook vooral met een gebrek aan winst te maken hebben. De resultaten van concurrent Answers.com ondersteunen die stelling: dat bedrijf boekte het afgelopen kwartaal met een vergelijkbare service 1,2 miljoen dollar verlies op een omzet van 1,8 miljoen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content