Google slaat slag met MySpace-zoekdeal

Google heeft een overeenkomst met News Corporation gesloten om de komende jaren de zoekdiensten en de bijgaande AdSense-advertenties te mogen plaatsten op MySpace.com en andere News Corp.-websites.

De zoekgigant zal een bepaald deel van zijn inkomsten delen met News Corp. – laatstgenoemde zal een minimum van 900 miljoen dollar overhouden aan de overeenkomst, die in ieder geval van begin 2007 tot en met het tweede kwartaal van 2010 loopt. De twee bedrijven hebben gezegd dat er de komende jaren op nog meer gebieden zal worden samengewerkt, waarbij kan worden gedacht aan video en instant-messaging. Op beide fronten kan Google wel een impuls gebruiken: zowel Google Video als Google Talk kunnen zich nog niet op de populariteit verheugen die Googles investeerders voor ogen hadden. News Corp.-ceo Peter Chernin zegt dat het voor MySpace belangrijk is om zijn gebruikers vast te houden; veel MySpace-bezoekers zouden tussendoor zaken op Google op gaan zoeken waardoor het bedrijf advertentie-inkomsten misloopt. De zoekdiensten van Yahoo, waarmee News Corp. op dit moment nog een overeenkomst heeft lopen, kunnen blijkbaar niet verhoeden dat gebruikers een Google-zoekschermpje openen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content