Google: van ‘duivel van het web’ tot ‘engel van de geneeskunde’?

© Reuters

Google, onder vuur door zijn dominante internetpositie en de manier waarop het gebruiker bespiedt, onthult nieuwe projecten op basis van nanodeeltjes in de geneeskunde. De ambitie? Mensen genezen. Wat als de Amerikaanse gigant daar (deels) in zou slagen?

De specialist in online zoeken spreidt zich uit over het internet via allerlei vertakkingen, en treedt nu ook buiten de zuivere internetwereld. Hun geconnecteerde voorwerpen – thermostaten, horloges, branddetectors, enzovoort – maken deel uit van een arsenaal om de consument van steeds dichterbij te leren kennen. En hem of haar misschien op een dag zelfs reclame te verkopen…

Spitstechnologie inzake nanodiagnose

Niemand weet momenteel hoe Google geld zal verdienen met deze nieuwe diensten en hun gebruikers. Momenteel verzamelt het bedrijf uit Mountain View vooral een gigantische hoeveelheid gegevens; het ‘digitale goud’.

Maar die eersterangspositie op het datamarktsegment biedt Google ook een voortreffelijke positie in de gezondheidswereld. Onlangs maakte het door Sergey Brin en Larry Page gestichte bedrijf nieuwe projecten bekend in de gezondheidswereld, of liever: de geneeskunde. Want het gaat hier niet alleen, zoals bij Apple, over een ecosysteem van e-health- en welzijns-apps, maar over spitstechnologie inzake nanodiagnose.

Kort gezegd: Google zou nanodeeltjes op punt gezet hebben waarmee het uiterst vroegtijdig diagnoses van verschillende ziektes kan stellen – een revolutionaire sprong, waarvoor de zoekgigant nu partners zoekt. Ook al stelt het bedrijf dat het zich in een zeer vroeg stadium bevindt, toch wordt het duidelijk dat het meer en meer een rol in de medische wereld wil gaan spelen.

Het is niet de eerste keer dat Google een voet (en miljoenen dollars) in die sector binnenzet. Dankzij de gegevensverzameling wil de Amerikaanse groep een portret maken van een mens in goede gezondheid – dat is dan ook het onderwerp van Google’s ‘Baseline Study’.

Begin deze zomer maakte de gigant ook zijn partnership met Novartis bekend voor de ontwikkeling van ‘Lens’, een geconnecteerde lens die sommige oogaandoeningen moet kunnen opsporen en genezen.

Google X

Al die projecten worden bedacht en uitgevoerd in de Google X-divisie, zie ook onder meer Google Glass en Google Car. Sergey Brin, die duidelijk de ambitie heeft ‘de wereld te genezen’, zal er meer en meer tijd aan spenderen. Dat idealisme is niet zo verbazend in Silicon Valley, waar een groot aantal rijke ondernemers miljoenen euro’s stopt in projecten die niet realistisch lijken. In een andere sector heeft Elon Musk, die onder andere Paybal oprichtte, de Tesla op de markt gebracht, en houdt hij er grote ruimteambities op na.

De dood terugdrijven, mensen genezen, het aantal verkeersongevallen beperken met zelfrijdende auto’s zonder chauffeur, wifi bieden aan de armste bevolkingsgroepen … Hoe zal Google kunnen slagen waar anderen dat nog niet deden? Benoît Alexandre, stichter van Doctissimo, formuleert het als volgt in de Franse krant Les Echos: ‘Wanneer de leiders van Google in een idee geloven, kunnen ze er voortreffelijke teams op zetten. Dat is het principe van Google X, dat al geweldige dingen als de Google Car tot een goed einde bracht. Ze zijn zeer versnipperd, maar ze breken tegelijkertijd door in verschillende sectoren.’

Wordt ‘de duivel van het web’ de engel van de geneeskunde?

Overigens zijn de innovatieprocessen de laatste jaren veranderd. De absorptiesnelheid van innovatie en nieuwe technologieën op de markt nemen alsmaar toe. Daardoor versnelt de economische veroudering echter ook. En veel grote bedrijveninnoveren niet snel genoeg omdat ze tegengehouden worden door hun merk (die kwaliteit en dus uitgebreid geteste producten moet blijven bieden) en hun klantenbasis, dat van een optimale service moet blijven genieten. Kortom, een aantal grote bedrijven zijn trager en nemen minder risico’s met hun winsten. Google daarentegen bezit voldoende cash en gebruikt het, wat we alleen maar kunnen toejuichen.

Wat als de duivelse machine van Google, die u ‘bespiedt’ op het internet, in uw wagen, op uw telefoon en in uw huis, de sleutel is om ‘de wereld te redden’? Anders gezegd: wat als het bedrijf dat sommigen bestempelen als ‘de duivel van het web’ levens kon redden en ‘de engel van de toekomstige geneeskunde’ zou worden?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content