Google verlaagt waardering voor sites zonder mobiele versie, ‘Mobilegeddon’ dreigt

© Reuters

Google wijzigt zijn zoekalgoritme en straft daarbij sites zonder een versie voor smartphones of tablets af door hen lager op de zoekladder te doen verschijnen. Webmasters van over de hele wereld vrezen een ‘Mobilegeddon’ met ‘apocalyptische gevolgen’ voor sites die niet aan mobieltjes zijn aangepast.

‘Aangezien alsmaar meer mensen met mobiele toestellen surfen, moeten onze algoritmes zich aan dat gewijzigd gebruik aanpassen’, meldt Google op zijn blog. Het gewijzigde algoritme gaat vandaag in.

‘Verandering betreft elke mobiele zoekopdracht in alle talen’

Dat Google aanpassingen plande, was twee maanden geleden al bekend geraakt, maar nu is het de Amerikaanse zoekgigant menens. ‘Die verandering betreft elke mobiele zoekopdracht in alle talen wereldwijd, en zal een belangrijk effect hebben op zoekresultaten’, zegt Google.

Sites die aangepast zijn aan mobiele gebruikers hanteren, bijvoorbeeld, geen te kleine letters of laten bezoekers makkelijk navigeren met de vinger. Gebruik van inhoud met Adobe Flash is dan weer niet bevorderlijk voor een goede zoekscore.

Het is echter nog niet duidelijk of hier ook bij een zoekopdracht vanop een desktopcomputer rekening mee gehouden zal worden. Volgens Gary Illyes, manager bij Google, zal dat geen impact hebben op die zoekresultaten, maar experts vrezen dat dat onrechtstreeks toch zijn invloed zal hebben.

Mobilegeddon

Door het gewijzigde algoritme wordt voor een zogenaamde ‘mobilegeddon’ gevreesd, vanwege de ‘potentieel apocalyptische gevolgen’ voor sites die nog niet aan mobieltjes zijn aangepast, zoals die van Ryanair, de Europese Unie en Microsoft, maar ook die van veel kleinere bedrijven, schrijft De Morgen.

(Belga/MI)

Partner Content