Google volgde Apple-gebruikers zonder toestemming

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Google en rist andere bedrijven die zich bezighouden met reclameverkoop, hebben de privacy-instellingen van miljoenen Apple-gebruikers omzeild via de Safari-webbrowser. Dat schrijft de zakenkrant The Wall Street Journal vrijdag.

Google en rist andere bedrijven die zich bezighouden met reclameverkoop, hebben de privacy-instellingen van miljoenen Apple-gebruikers omzeild via de Safari-webbrowser. Dat schrijft de zakenkrant The Wall Street Journal vrijdag. De bedrijven maakten gebruik van een speciale code waardoor ze via Safari konden zien wat internetgebruikers uitspookten online. Safari is momenteel de vaakst gebruikte browser op mobiele apparatuur, en zo ontworpen dat handelingen van surfers eigenlijk niet te monitoren zijn.

Safari accepteert normaal gezien alleen maar cookies van sites die de gebruiker zelf bezoekt. Andere cookies, bijvoorbeeld afkomstig van advertenties, worden geblokkeerd. De speciale code van Google in diverse advertenties omzeilde dit beleid. Zo werden er toch cookies geplaatst waardoor browsersessies gevolgd konden worden.

Google heeft de code onklaar gemaakt nadat The Wall Street Journal contact opnam met het bedrijf. De ‘techniek’ zou volgens de zoekgigant in het leven geroepen zijn om te kijken of gebruikers ingelogd waren bij Google-diensten vanwege het aanbieden van het +1-systeem (vergelijkbaar met het ‘liken’ op Facebook).

Daarbij kunnen bepaalde cookies geplaatst worden die alleen daarvoor bedoeld zijn. “De Safaribrowser bevat echter een stukje code dat het mogelijk maakte dat er vervolgens ook andere advertentiecookies van Google door de browser geaccepteerd werden”, aldus Google in een reactie.

The Wall Street Journal heeft alvast een handleiding gepubliceerd waarmee gebruikers kunnen zien of ze gevolgd werden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content