Google ziet af van publicitaire samenwerking met Yahoo

Een en ander heeft te maken met de moeilijkheden om de concurrentieautoriteiten te overtuigen van de voordelen van het akkoord.

Een en ander heeft te maken met de moeilijkheden om de concurrentieautoriteiten te overtuigen van de voordelen van het akkoord.

“Het is duidelijk dat het akkoord de reguleringsautoriteiten bleef verontrusten”, zegt gerechtelijk directeur van de groep David Drummond. “Doorzetten hield niet enkel het risico in op een lange juridische strijd, maar ook op het schaden van de relaties met partners. Dat zou niet in het belang van Google op lange termijn geweest zijn, noch in het belang van onze gebruikers. Daarom hebben we een einde gesteld aan het akkoord”, aldus Drummond.

In juni werd een samenwerkingsovereenkomst voor tien jaar aangekondigd, toen Yahoo in volle strijd gewikkeld was met informaticareus Microsoft, die Yahoo wilde overnemen.

Google en Yahoo rijven samen 50 procent van de wereldwijde inkomsten uit online reclame binnen. Samen hebben ze 75 procent van de zoekopdrachten op internet in handen en de daaruit voortvloeiende publicitaire inkomsten.

Enkele minuten na aankondiging van het nieuws won het aandeel Yahoo 5,25 procent, terwijl het aandeel Google 1,8 procent moest prijsgeven.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content