Goudengids.be: “Slechts 11 procent van de Belgische bedrijven heeft een mobiele site”
Uit een nieuwe studie van goudengids.be blijkt dat amper 11 procent van de Belgische ondernemingen een mobiele site heeft. Het digital agency wil daar iets aan doen en geeft in oktober tijdelijk 500.000 mobiele basissites weg.
Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo wil in oktober de Belgische burger tot het mobiele internet bekeren met zijn ‘Surf Mobile’-campagne. Volgens onderzoek van de FOD Economie maakt momenteel immers slechts 57,5 procent van de Belgische bevolking gebruik van mobiel internet (tegenover een gemiddelde van 66,7 procent in de EU).
Dit cijfer staat in schril contrast met de nog lagere mobiele aanwezigheid van Belgische ondernemers: uit de Digital Divide-studie van goudengids.be (door het bureau Profacts uitgevoerd in september 2015 bij 709 bedrijven) blijkt namelijk dat amper 11 procent van de Belgische ondernemingen een mobiele site heeft.
Dit terwijl Google onlangs liet weten dat bedrijven die geen mobiele versie van hun site hebben (of een site in responsive design), voortaan lager scoren in de zoekmachine van de internetgigant.
Goudengids.be wil kmo’s naar eigen zeggen in staat stellen om “het potentieel van de campagne van Minister De Croo te benutten” en schenkt daartoe 500.000 mobiele basiswebsites weg, en dit voor een volledige maand. Meer info is vanaf 1 oktober te vinden op www.allebedrijvenmobiel.be.
“Voor alle duidelijkheid is het de bedoeling om die sites na 1 maand terug offline te halen en”, geeft marketingdirecteur Wim Vermeulen van goudengids.be een woordje uitleg. “Het is dus niet dat er een addertje onder het gras zit, of dat geïnteresseerden plots verplicht worden om klant te worden. No strings attached.”
“Uiteraard hopen wij als digital agency dat we nadien nieuwe klanten binnenhalen die hun mobiel site willen behouden, maar dat is niet het voornaamste doel”, klinkt het nog. “Het is ons in de eerste plaats te doen om het promoten van het mobiel internet. Niet elk Belgisch bedrijf kan zomaar 500.000 sites ter beschikking stellen.”
Rendement
Uit de studie van goudengids.be blijkt voorts nog dat 89 procent van de Belgische ondernemers digitaal actief is, maar dat 1 op de 3 minder dan 10 procent van zijn marketingbudget aan digitale media besteedt.
Amper 1 op de 10 Belgische bedrijven zou het rendement van zijn digitale investeringen meten. 33 procent baseert zich op veronderstellingen, en 19 procent op feedback van klanten. “Dat is een paradox, want digitale media laten net toe bezoeken en klikgedrag nauwkeurig bij te houden”, aldus nog Vermeulen.
Bijna 3 op 4 bedrijven hebben intussen een website. 3 op de 4 bedrijfssites zijn echter niet geoptimaliseerd voor zoekmachines en eindigen dus laag in zoekresultaten, waardoor ze volgens Goudengids.be weinig tot geen prospecten bereiken.
1 op 2 Belgische bedrijven heeft een pagina op Facebook. 53 procent wil hier nieuwe klanten mee bereiken, terwijl een dergelijke pagina enkel gekend is door bestaande klanten. Nochtans doet slechts 16 procent aan Facebook advertising, terwijl dit net dé manier is om op Facebook zichtbaar te zijn voor prospecten.
“Als de digitale partner van kmo’s hebben we er alle baat bij de noden van de Belgische kmo goed te begrijpen”, besluit Wim Vermeulen. “Onze Digitale Divide-studie bevestigt alvast de digitale kloof die er nog steeds bestaat tussen ondernemer en klant.”
“De belangrijkste conclusie is echter dat vele kmo’s niet goed inschatten welke digitale marketingmiddelen ze moeten inzetten om hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier