Graphine gooit zich op virtual reality

De Oculus Rift © Reuters
Pieterjan Van Leemputten

De Gentse startup Graphine gaat voortaan ook virtual reality ondersteunen in zijn middleware. De technologie, met beelden aan 90 frames per seconde, wordt op een gamebeurs in San Francisco gedemonstreerd.

Graphine maakt zelf geen games maar levert middleware waarmee texturen in hoge resolutie worden weergegeven, zonder de nood aan enorme rekenkracht of opslagruimte. De truc zit er in om progressief te laden waarbij enkel de texturen die in beeld komen net op tijd worden ingeladen.

In oktober vorig jaar schreven we nog dat het bedrijf zijn technologie onder meer aan de Poolse gamedeveloper achter het spel Get Even verkocht. Maar Graphene kijkt verder dan games op het scherm. Voortaan brengt het met zijn Granite SDK beelden naar virtual reality-omgevingen en dat in 4K en aan 90 frames per seconde, wat een zeer realistisch beeld moet opleveren.

De technologie wordt al meteen aan de wereld getoond, al moet u er wel voor naar de Game Developers Conference in San Francisco (4-6 maart). Daar zit de technologie verwerkt in een demo van VR software developer Nurulize, dat er zijn Rise VR DK2 demo opstelt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content