Grootste Proximus-panne in 15 jaar

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Bijna zes uur lang lag het mobiele netwerk van Proximus plat. Oorzaak was een overload in het HLRI-platform van leverancier Nokia Siemens Networks.

Bijna zes uur lang lag het mobiele netwerk van Proximus plat. Oorzaak was een overload in het HLRI-platform van leverancier Nokia Siemens Networks.

Het liep mis vanaf donderdag 18u15 toen één van de twaalf Home Location Register Intelligence-platformen te kampen had met een overload. De HLRI-oplossing zorgt voor de juiste locatie van de abonnees zodat de verbinding kan gemaakt worden.

Bij een overload wordt normaal een deel van de gegevens overgenomen door een andere HLRI-platform. Dat gebeurde, maar het ene na het andere platform ging op z’n buik. Uiteindelijk bleef er nog één operationeel zodat er volgens Belgacom woordvoerder Jan Margot alsnog meer dan 20 procent van de oproepen afgehandeld kon worden. Dat was enkel het geval als de abonnee zich niet verplaatste.

Het hele systeem werd daarop opnieuw opgestart zodat het rond 23u30 opnieuw volledig live was. Nokia Siemens Networks heeft nog geen verklaring voor de reusachtige panne. Er werd blijkbaar geen nieuwe software opgeladen. Proximus wil inmiddels wel werk maken van een plan B zodat een dergelijke panne zich niet meer kan voordoen.

Het voorval viel precies op de dag dat Belgacom zijn [eerste convergentie-aanbod aankondigde] voor de integratie van een vaste telefoon en een gsm-toestel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content