Hands-on met Microsofts Hololens

Pieterjan Van Leemputten

Data News kon als eerste Belgische publicatie de hololens van Microsoft uitproberen, het toestel waarmee Microsoft in virtual reality stapt. Een verslag van onze eerste ervaringen.

Even terugspoelen: uit het niets toverde Microsoft in januari een grote bril tevoorschijn die hologrammen voor je neus projecteert. Intussen weten we dat het toestel ‘in het Windows 10 timeframe’ verschijnt en dat elke app voor Windows 10 ook als hologram kan worden gebruikt.

Op Microsofts Build conferentie in San Francisco had Data News de gelegenheid om Hololens gedurende 15-20 minuten uit te proberen. Maar dat kon niet zomaar. Tijdens het hele traject werden geen smartphones, camera’s, laptops of smartwatches toegestaan. Testen mag, foto’s nemen niet. Microsoft benadrukt dat het op dit moment om een prototype gaat en hoewel de vorm geen geheim is, wil het bedrijf pas echt uitpakken met het toestel als het op punt staat.

Bediening

Na een demo die toont hoe je met Hololens een Skypegesprek voert en 3D-hologrammen in de woonkamer verplaatst (en bewaart), krijgen we een kleine inwerksessie. Je bedient Hololens op drie manieren: gaze, gestures en voice. Gaze is wanneer je je hoofd draait en beweegt om hololens ergens naartoe te laten kijken, gestures is een soort muisklik die je maakt met je wijsvinger en voice is uiteraard spraakbesturing.

De bril zelf bestaat uit twee delen: een band die je om je hoofd legt en desgewenst kan aanspannen, en de bril zelf die daar op steunt. Dat maakt het mogelijk om hololens met een bril te dragen en om de Hololens zelf te verplaatsen indien nodig.

Zelf aan de slag

Zowel voor als tijdens de testsessie krijgen we te horen dat Hololens momenteel een prototype is. Er is ook nog veel dat we niet weten, zoals de batterijduur, het prijskaartje en technische verbeteringen die nog zullen volgen in de komende maanden en jaren. Zo droegen de allereerste testers in januari het toestel nog met een apart batterijpakket aan hun lichaam. Dat was in onze sessie niet meer het geval.

Vanaf de eerste seconde dat Hololens op je hoofd rust, moeten we denken aan Google Glass. Er zit een gelijkaardige projector in die voor je ogen wordt geprojecteerd, daarachter zit nog een extra brillaag. Met als belangrijk verschil dat Hololens beide ogen gebruikt. Glass is een 2D projectie in je rechterbovenhoek, Hololens projecteert een 3D-omgeving voor je ogen.

Hands-on met Microsofts Hololens
© Microsoft

Daarbij moeten we opmerken dat die omgeving zich momenteel in een groot vierkant voor je gezicht afspeelt. Het is dus niet zo dat Hololens helemaal immersive is en je volledig gezichtsveld beslaat. Of dit op termijn wel zo zal zijn, weten we op dit moment nog niet (maar we hopen er wel op).

Tijdens de demo zien we hoe een virtueel gebouw in een maquette wordt geplaatst en aangepast. Even later zien we dat gebouw op straatniveau waar we volledig om ons heen kunnen kijken en de virtuele gebouwen levensgroot kunnen beschouwen. Hier doet Hololens ons meer aan de Oculus Rift denken. Al gaat de vergelijking noch met Oculus, noch met Glass helemaal op.

Interactie met hologrammen

Verder in de sessie zien we hoe we de blauwdruk van een gebouw visualiseren. Zo sta je als architect naar een muur te kijken en zie je hologrammen van de pijpleidingen. In zo’n omgeving kan je ook een virtuele boodschap lezen die andere gebruikers hebben achtergelaten, of zelf een boodschap nalaten. Virtuele opmerkingen en nota’s dus.

Maar Hololens zal ook voor consumenten mogelijkheden bieden. Zo zagen we eerder deze week al een demo waar je een holografisch filmscherm tegen de muur van de woonkamer zet. Hololens heeft zowel als game- of entertainmenttoestel en als zakelijk toestel een groot potentiëel.

Is Hololens perfect? Neen, nog lang niet zelfs. De testsessie die we kregen was een duidelijk afgelijnd programma dat veel beperkter was dan de demo’s op de Build keynote, waar echte robots met virtuele mannetjes rondreden die je omgeving scannen om dingen te interpreteren. Maar zoals we al zeiden: dit is een prototype dat nog niet klaar is om in de straten en woonkamers van San Francisco of Leuven te gebruiken.

Draagcomfort

Ook vragen we ons af hoe comfortabel het dragen van Hololens op lange termijn is. De hardware, en dus het gewicht, in de bril zit geconcentreerd op je voorhoofd. Tijdens een sessie van een kleine twintig minuten is dat niet storend. Maar urenlang Minecraft spelen met het toestel lijkt ons minder aangenaam op dit moment. Ook is het even wennen om het toestel vlot te dragen met een flinke haarbos. Op dat vlak kunnen we het best vergelijken met een bouwvakkershelm zonder bovenkant.

Met de draaiknop bovenaan kan je de band om je hoofd aanpassen. Hololens zelf steunt op twee punten ter hoogte van de rode luidsprekers en op je neus.
Met de draaiknop bovenaan kan je de band om je hoofd aanpassen. Hololens zelf steunt op twee punten ter hoogte van de rode luidsprekers en op je neus.© Microsoft

Dat gezegd zijnde is het verbluffend hoe Microsoft het klaarspeelt om een volledig op zichzelf staande computer in Hololens te bouwen. De hologrammen passen zich aan aan elke beweging, er is geen enkele verbinding met andere toestellen nodig. Dat in acht nemend valt het gewicht best mee.

Hololens Vs Google Glass

De bril van Microsoft gaat verder waar Glass stopte. Glass is weliswaar een veel kleiner en lichter toestel. Maar veel meer dan een projectiescherm met chaotische bediening en een camera is het niet. Hololens is een meer volwaardige computer die meer de kaart van het immersieve (jezelf onderdompelend in de holografische wereld) trekt. Ook al is dat momenteel beperkt tot een groot vlak in je gezichtveld en niet je hele gezichtsveld. Al verwachten we dat Google op termijn met een gelijkaardig concept voor Glass naar buiten komt.

Hololens Vs. Oculus Rift

De virtual realitybril van Facebook leunt dichter aan bij de ervaring van Hololens omdat je hier ook in de virtuele omgeving zit. Maar Hololens bouwt holografische fictie bovenop de realiteit, waar het bij Oculus Rift enkel om dat fictieve aspect gaat.

Conclusie

Hololens tovert hologrammen die zich aanpassen aan je echte omgeving.
Hololens tovert hologrammen die zich aanpassen aan je echte omgeving.© Microsoft

Hololens is zonder twijfel een van Microsofts coolste producten van de afgelopen vijftien jaar en de mogelijkheden, zowel professioneel als voor consumenten, zijn enorm. We hopen dat het toestel op termijn veel breder gaat dan een groot projectievlak voor je ogen. Maar zoals we al zeiden is het momenteel een product in ontwikkeling.

Het valt op dat Microsoft aandacht besteed aan de gebruikservaring in het dagelijks leven, wat er op wijst dat dit niet enkel het volgende nerdy hebbedingetje moet zijn. Prijs, batterijduur en apps zullen waarschijnlijk bepalen of dit een succes wordt, evenals de vraag in welke mate concurrenten iets gelijkaardigs lanceren in de komende jaren.

Maar ondanks al die onduidelijkheden moeten we toegeven dat Hololens een van de meest indrukwekkende producten is van de afgelopen jaren met het potentiëel om onze manier van werken en ontspannen ingrijpend te veranderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content