Helft KMO’s slachtoffer van virusaanval

Meer dan de helft van de kleine en middelgrote bedrijven in enkele Europese landen en in de VS is het afgelopen jaar slachtoffer geweest van een virusaanval. Dat blijkt uit een onderzoek van antivirusleverancier Trend Micro.

Hoewel veel KMO’s het belang van het beveiligen van bedrijfsgegevens onderkennen, had 56 procent van de respondenten in 2003 te maken met een virusaanval. De meeste bedrijven losten de problemen zelf op en hadden gemiddeld een dag nodig om het netwerk weer draaiend te krijgen.Het onderzoek wijst uit dat een groot deel van de KMO’s zich goed bewust is van de internetbedreigingen: 77,5 procent heeft een beveiligingsbeleid om virussen, spam, hackers en ongewenste toegang tegen te gaan en 63,5 procent heeft een e-mailbeleid. Slechts 21,5 procent noemt het beveiligen van bedrijfsgegevens echter de topprioriteit voor de komende twaalf maanden De kosten en implementatie van de software zijn de belangrijkste drempels bij de aanschaf van een nieuwe product.Matthieu Brignone, marketingdirecteur bij Trend Micro Emea, zegt over de resultaten: Het onderzoek laat duidelijk het dilemma zien van veel KMO’s. Zij hebben te maken met dezelfde bedreigingen als grote bedrijven en ze beseffen dat ook. Maar ze beschikken niet over de tijd, de middelen en de mensen om hun netwerken te beschermen. Dat vormt een mogelijke verklaring voor het hoge percentage bedrijven dat in 2003 geconfronteerd werd met een virusaanval.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content