Hoe lang moet Nokia nog afzien?

Pieterjan Van Leemputten

De Finse gsm-maker blijft klappen krijgen en zag zijn omzet op een jaar tijd met een vijfde afnemen. Kunnen de Lumia’s het bedrijf redden?

Nokia evolueert verder van een marktleider naar een marktlijder en tekent voor zijn eerste kwartaal een nettoverlies op van 272 miljoen euro. Al is dat minder dan het verlies van 928 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De nettoverkoop daalt met een vijfde tot 5,8 miljard euro, 27 procent minder ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012.

Nokia heeft jarenlang gesukkeld op de smartphonemarkt, maar kon dat deels compenseren omdat het nog steeds dominant was op de markt van de gewone gsm’s. Die hebben een lagere winstmarge, maar maakten van het bedrijf nog steeds een prominente speler. Met de komst van de Lumia-reeks en de keuze voor Windows Phone moet het bedrijf opnieuw relevant worden op de mobiele markt.

Het afgelopen kwartaal kon Nokia 11,1 miljoen smartphones verkopen. 5,6 miljoen daarvan zijn Lumia’s tegenover een half miljoen Symbian smartphones en 5 miljoen Asha-toestellen. Die laatste twee toestellen zijn relatief goedkoop, maar strijden tegen goedkope Androids uit China.

De verkoop in de Lumia-reeks steeg zo met 27 procent ten opzichte van de laatste maanden van 2012. Ondanks het feit dat minder geavanceerde toestellen minder verkopen, zit er dus wel stevige groei in de toestellen die er wel toe doen.

Bij Nokia Siemens Networks tekent het bedrijf een netto verkoop op van 2,8 miljard, dat is dertig procent minder ten opzichte van het laatste kwartaal. Al wijt Nokia dat deels aan de tijd van het jaar dat het wat minder gaat in de sector.

Met de bekendmaking van de kwartaalresultaten wordt ook duidelijk hoe fel het bedrijf probeert af te slanken. Vandaag werken er 31.600 mensen voor Nokia. Dat zijn er 15.500 minder dan een jaar geleden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content