Hoe progressief of conservatief ben je volgens Facebook?
Facebook en FB-adverteerders delen de gebruikers van het sociale medium in groepen in, gaande van ‘heel progressief’ tot ‘heel conservatief’. The New York Times legt uit hoe je kunt vernemen in welke categorie jij valt, volgens Facebook dan toch. Het systeem geldt zeker in de VS, maar gedeeltelijk ook daarbuiten.
Het maakt niet veel uit hoe gesloten of open je bent in wat je post op Facebook, en wat je liket. Je kunt je zelfs nooit over politiek uitgelaten hebben en toch komen FB en de adverteerders uit bij een omschrijving, die gaat van heel conservatief tot heel progressief, met onder meer gematigd in het midden.
The New York Times legt uit hoe je kunt vernemen waar je volgens Facebook thuishoort in het politieke spectrum.
Het werkt best op een desktop, volgens de krant.
Je gaat naar facebook.com/ads/preferences. Soms moet je dan opnieuw inloggen, doorgaans echter niet. Klik onder ‘interesses’ op ‘Lifestyle en cultuur’ en kijk dan naar ‘politiek in de VS’. Onder ‘politiek in de VS’ staat tussen haken je score, in niet altijd glorieus Nederlands: ‘Zeer liberaal’ (voor heel progressief) tot ‘zeer conservatief’. Wie ‘politiek in de VS’ niet onmiddellijk vindt, moet op ‘meer weergeven’ klikken.
Ben and Jerry’s
Het is niet zeker of mensen die nooit iets aangeklikt hebben dat met Amerikaanse politiek te maken heeft ook een score hebben, maar vele niet-Amerikanen krijgen in ieder geval een aanduiding mee.
Facebook baseert zich op jouw kes maar volgens de Times ook op likes van je vrienden. In de VS is bijvoorbeeld een like voor Ben and Jerry’s ijs een teken van progressiviteit. Ben and Jerry’s wordt geproduceerd in de staat Vermont, en het hippiebedrijf steunde de plaatselijke presidentskandidaat Bernie Sanders. Wie de Nascar-autoraces liket wordt dan weer eerder bij conservatief geplaatst.
De aanduiding wordt voor Facebook en adverteerders van belang om gericht te kunnen adverteren. Donald Trump viseert bijvoorbeeld in de VS gematigde Facebookgebruikers wel met advertenties, maar niet de progressieven.
De Times beschrijft de situatie voor 204 miljoen Facebookgebruikers in de VS, maar ten minste een deel van de buitenlandse gebruikers kunnen op de aangeduide wijze hun eigen politieke score van Facebook aflezen. Vermeende politieke voorkeur is maar een van de dingen die Facebook bijhoudt, onder meer voor adverteerders. Ook voorkeuren voor tv-programma’s, videospelletjes of sportevenementen worden bijgehouden, aldus de krant.
(RR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier