Hoe Twitter de wereld in 10 jaar terugbracht naar 140 tekens

Het logo van Twitter © .
Pieterjan Van Leemputten

Wat we ooit beschreven als ‘microblogging’ is op tien jaar tijd een fundament van sociale media geworden. Maar dat pad was niet zonder obstakels. Twitter: van ‘Wat doen we ermee’ tot ‘hoe halen we hier geld uit?’

Scoren op SXSW

De kans is klein dat je in België in 2006 al hoorde van Twitter. Maar het bedrijf kon een jaar later op de SXSW-conferentie wel zijn momentum grijpen en was er op enkele dagen tijd het medium dat de show stal. Het aantal tweets ging van 20.000 naar 60.000 per dag en de sneeuwbal was vertrokken. Wist je trouwens dat Twitter de eerste zes maanden door het leven ging als ‘Twttr’? Gelukkig zag het bedrijf al snel de meerwaarde van klinkers in.

In de jaren nadien brak Twitter wereldwijd verder door. Samen met Facebook was Twitter het gezicht van het toen gloednieuwe begrip ‘social media’, zoals we vandaag Uber en Airbnb noemen als het over de sharing-economie gaat.

Twitter had in zijn beginjaren vooral veel potentieel, de rest kwam later wel

Terwijl de gebruikers zich stilaan aanpasten aan een wereld in 140 tekens, begon de site uit te breiden. In het najaar van 2010 doken foto’s en video’s op in tweets, sinds 2013 zijn er de miniclipjes op Vine en sinds vorig jaar zijn er live uitzendingen via periscope en kan je privéberichten langer dan 140 tekens versturen.

Show me the money

Twitter had in zijn beginjaren al snel de belofte van het potentiëel. Tientallen miljoenen gebruikers waaronder bedrijven, beroemdheden, politici en journalisten vonden al snel hun weg naar Twitter.

Iedereen was gek van Twitter, maar (bijna) niemand vulde de bankrekening.

Hoe Twitter de wereld in 10 jaar terugbracht naar 140 tekens
© web

Daar tegenover stond dat het bedrijf worstelde met inkomsten. Twitter gebruiken was gratis en was voor veel bedrijven een bron van inkomsten geworden omdat ze via Twitter hun boodschap snel en goedkoop konden verspreiden, klanten helpen of luisteren naar wie wat te zeggen had over hun merk. Maar daar had Twitter zelf weinig aan. De eerste openbare kwartaalresultaten na de beursgang in 2013: 551 miljoen dollar verlies in één kwartaal. Iedereen was gek van Twitter, maar (bijna) niemand vulde de bankrekening.

De inhaalbeweging

Dat werd rechtgezet met een hoop overnames en partnerschappen die zich vooral achter de schermen afspelen. Zoals de overname van Namo Media (juni 2014) dat zich toelegt op native advertising voor mobile. Later die maand volgde ook SnappyTV, dat zenders helpt om video’s te delen via Twitter. In oktober 2014 volgde ook een partnerschap met IBM om bedrijven te helpen met het inzetten van twitterdata om bijvoorbeeld trends te vatten.

Wat levert dat intussen op? In het vierde kwartaal legde Twitter een omzet van 641 miljoen dollar neer uit advertenties en nog eens 70 miljoen dollar uit datalicenties, in beide gevallen een stijging van 48 procent op jaarbasis. De Ebitda (brutowinst voor de aftrek van overheadkosten) ligt op 191 miljoen dollar, een stijging van 35 procent op jaarbasis. Dat maakt van Twitter nog geen gigant zoals Facebook, maar wel een bedrijf dat intussen zijn inkomsten op orde heeft.

Twitter in België

De grootste chatbox ter wereld publiceert geen cijfers per land. Maar er zijn wel goede indicatoren. Zo kan je bij Twitter specifiek adverteren op gebruikers in België en dan kom je momenteel uit op 639.000 tot 959.000 gebruikers. Opmerkelijk: als we in die advertentietool filteren op Nederlandstalig en Franstalig, dan komen we slechts uit op 202.000 tot 304.000 gebruikers.

Twitter telt in België 639.000 tot 959.000 gebruikers.

Dat valt deels te verklaren omdat veel gebruikers, zowel Belgen, bedrijven als bijvoorbeeld Eurocraten, vooral in het Engels twitteren. Zeer breed genomen kan je stellen dat het aantal Belgische gebruikers grofweg tussen een klein half miljoen en een miljoen ligt.

Blogger Bruno Peeters (BVLG) probeert al een tijdje de groei van Twitter in ons land te volgen door te kijken hoe vaak populaire bedrijfsaccounts worden gevolgd. Daaruit blijkt dat er maandelijks nog ongeveer 2 procent volgers bijkomen. De grote groei lijkt in ons land voorbij, maar is nog niet aan een stilstand toe. Wereldwijd telt Twitter 320 miljoen maandelijkse actieve gebruikers of 800 miljoen gebruikers in totaal.

Wereldwijd zijn er 320 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.

Uitdagingen

Goede cijfers, veel gebruikers, mission accomplished? Nooit. De grootste dreiging ligt immers niet bij een Twitter-concurrent (zoals FriendFeed), maar wel bij nieuwere sociale apps zoals Snapchat. Net zoals Google niet werd bekampt door nieuwe zoekmachines, maar wel door Facebook dat zich met social media op een heel ander digitaal spectrum stortte.

Facebook’s overnameparcours maakt duidelijk dat het meer wil zijn dat een pagina vol babyfoto’s. Bij Twitter missen we die boodschap.

De voornaamste dreiging lijkt ons dat Twitter tot op heden grotendeels een one-trick-pony blijft. Hoezeer we Vine en Periscope ook waarderen, het heeft niet de slagkracht van WhatsApp of het potentiëel van de Oculus Rift, twee overnames waarmee Facebook duidelijk wou maken dat het meer is dan een webpagina vol babyfoto’s. Bij Twitter missen we die diversificatie.

Toch heeft het bedrijf zijn stempel gedrukt op uw en mijn dagelijks leven en is het een fundament van onze sociale media geworden. Het is de klantendienst van uw telecomoperator, de spreekbuis van politici en opiniemakers, de snelle informatieverstrekker bij rampen en terreur en voor velen hun favoriete uitlaatklep wanneer we naar #demol of #temptationisland kijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content