Hoeveel data verbruiken festivalgangers?

© foto: www.rockwerchter.be
Pieterjan Van Leemputten

Het festivalseizoen staat voor de deur en dat is ook voor operatoren een grote uitdaging. Terwijl muziekliefhebbers de tent en regenlaarzen bij elkaar zoeken, bereiden Proximus, Mobistar en Base zich voor op een uitbarsting van data- en sms-verkeer.

Het festivalseizoen staat voor de deur en dat is ook voor operatoren een grote uitdaging. Terwijl muziekliefhebbers de tent en regenlaarzen bij elkaar zoeken, bereiden Proximus, Mobistar en Base zich voor op een uitbarsting van data- en sms-verkeer.

De drie grote operatoren zijn al jaren actief op de grote festivals, niet alleen om ze te sponsoren maar ook om er voor te zorgen dat de tienduizenden feestvierders altijd hun smartphone kunnen gebruiken. De drie operatoren voorzien alle 3 extra capaciteit op meer dan 250 events per jaar. Dat gebeurt op verschillende manieren. In eerste instantie door extra te monitoren op het verkeer rond evenementen en door de lokale masten meer capaciteiten te geven.

Al volstaat dat niet wanneer je de meer dan honderdduizend bezoekers van Werchter, Pukkelpop, Tomorrowland of Dour gaat verbinden met de buitenwereld. Op dat moment worden de festivalsites uitgerust met een mobiele BTS (Base Tranceiver Station), een wagen met antennes die de hoge traffiek op festivals kan opvangen. “Op Pukkelpop hebben we bijvoorbeeld 2 containers met elk zes antennes en één mobiele BTS.” zegt Patti Verdoodt, woordvoerster van Mobistar. Ook Belgacom en Base gebruiken zulke wagens om het netwerk te ondersteunen.

Zo’n mobiele BTS zie je als festivalganger zelden staan omdat ze vaak achter of naast het festivalterrein staan. Maar ook dat verandert. “Door het succes van de grote festivals en dankzij de akkoorden die we met de organisatoren en de andere akkoorden hebben gesloten kunnen we nu met een container op het terrein staan,” licht Base-woordvoerster Florence Muls toe. “Doordat we die container hebben gekocht kunnen we een hogere capaciteit leveren. Ook volgen we continu op. Zo gaan we in Werchter op de eerste dag en ‘s nachts meer capaciteit voorzien op de campings, en overdag meer op de festivalweide zelf.”

Cijfers

Maar hoeveel wordt er nu precies verbruikt op de festivals? Belgacom verwerkte tijdens de laatste editie van Rock Werchter 2.500.000 sms’jes en 100.000 megabyte per dag op en rond het festival. Voor dit jaar verwacht het zelfs drie miljoen berichten en driehonderdduizend megabyte per festivaldag. Bij Mobistar ging het vorig jaar om 800.000 sms’jes per dag via 3G en 4.000 megabyte per dag. Base zegt dat het 130.000 tot 180.000 berichten per festivaldag verwerkte.

Maar ook andere grote festivals moeten niet onderdoen. Voor Pukkelpop lag het verbruik in 2012 bij Belgacom alleen al op 1.200.000 berichten en 60.000 megabyte per dag. Tomorrowland was goed voor 1 miljoen berichten en 75.000 megabyte per dag. Dour leverde Mobistar 333.333 sms’jes en 2.100 megabyte per dag op.

Vs normaal verbruik

Het verhaal wordt nog net iets indrukwekkender als je het verbruik vergelijkt met wat we in België gemiddeld verbruiken. Per vierkante kilometer werd er in 2012 in ons land, enkel op het Belgacom-netwerk, 262 megabyte per dag verbruikt. Maar op en rond Rock Werchter liep dat vorig jaar op tot 33.000 megabyte per dag per vierkante kilometer. Voor de komende editie verwacht het bedrijf zelfs een verdriedubbeling tot 100.000 megabyte.

Ook het sms-verkeer kent zo’n pieken. In België worden gemiddeld 377 sms’jes per dag verstuurd per vierkante kilometer (via Belgacom, in 2012). Op en rond de festivalweide ligt dat gemiddelde op 833.000 per dag per vierkante kilometer (beiden in 2012). Voor dit jaar verwacht de operator maar liefst een miljoen berichten per dag per vierkante kilometer. Enkel tijdens de festivaldagen welteverstaan.

Op het terrein en op afstand

Om alles in goede banen te leiden wordt er naast extra aanwezigheid of aandacht in het netwerkcentrum ook vaak mensen ter plaatse gestuurd. Zo heeft Belgacom een ploeg van 40 mensen die betrokken zijn bij grote evenementen, maar ook Mobistar en Base zetten extra mensen in op zulke momenten. “Voor de tien drukste events zijn er op het terrein altijd specifieke ingenieurs aanwezig met de nodige know-how,” zegt Verdoodt van Mobistar. “Hoeveel dat er zijn hangt af van het event, maar er zijn ook steeds mensen on-call. Zo kunnen we altijd ingrijpen wanneer er iets misloopt.”

Kortom: de operatoren zijn goed voorbereid voor de zomer. Nu de smarpthone is ingeburgerd en mobiel dataverkeer vaak is inbegrepen in de abonnementen staat er niets in de weg om deze zomer op de weides te surfen of foto’s te uploaden van de Editors of menig bikinimeisje. Tenminste zo lang de batterij het uitzingt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content