HP sluit Snapfish in België

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

HP zet de fotoservice Snapfish in België en Nederland stop. HP ziet in ons land geen kernmarkt meer voor de website waarlangs onder meer fotoboeken besteld konden worden.

De website Snapfish waarlangs foto’s kunnen gedeeld en opgeslagen worden, kwam in 2005 in handen van HP. Het grote verschil met een website als Flickr, is dat bij Snapfish de focus op het afdrukken van foto’s ligt, wat meer bij het dna van HP past. Via de website kunnen onder meer fotoboeken, kaarten, posters en canvassen afgedrukt worden.

Maar dus niet lang meer in België en Nederland. Op 30 september trekt HP de stekker uit de Belgische en Nederlandse website. Dat deelt HP in een mededeling aan de gebruikers en staat ook te lezen op de betrokken Snapfish-websites.

HP wil het bestaande business-model van Snapfish optimaliseren en voortaan focussen op de verdere ontwikkeling in de kernmarkten. België en Nederland horen daar dus niet bij. “Snapfish zal de resources wel herinvesteren in de innovatie van het Snapfish-aanbod inclusief fotoboeken en -kaarten en zich voortaan focussen op een aantal landen”, aldus HP-woordvoerder Herbert Wormgoor.

HP wijst de bestaande klanten ondertussen naar concurrent Pixum als mogelijk alternatief. Het gaat echter gewoon om een advies. “Pixum neemt het klantenbestand niet over”, verduidelijkt Wormgoor nog. Of er eventuele gevolgen voor het betrokken personeel zijn, is niet bekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content