HTC stapt af van focus op smartphones en zet in op VR

De HTC Vive. © Reuters
Wim Kopinga Freelance journalist

HTC maakt een moeilijke tijd door en verschuift de focus van smartphones naar VR. Vanaf 29 februari gaat de HTC Vive in de voorverkoop, de VR-bril die het bedrijf met Valve heeft ontwikkeld.

De noodlijdende smartphonemaker moet aanpassingen doen om zich een toekomst te kunnen garanderen. “Smartphones zijn belangrijk, maar het creëren van een natuurlijke extensie naar andere apparaten als wearables en virtual reality is belangrijker”, zegt HTC-directeur Cher Wang daarom tegen The Telegraph.

Op de smartphonemarkt is de concurrente momenteel groot. Samsung en Apple zijn natuurlijk de grote spelers, maar in China zijn er ook veel bedrijven die het HTC moeilijk maken. “Apple, Xiaomi, dat soort bedrijven geven veel geld uit aan communicatie en marketing. Ze pompen enorme investeringen in de markt. Er zijn veel Chinese concurrenten.”

HTC Vive

De VR-bril van het bedrijf moet nu het nieuwe speerpunt worden, waardoor de fabrikant weer op kan bloeien. De HTC Vive was vorige week in Las Vegas op CES al uitgebreid te testen en de reacties waren positief. HTC heeft nu bekendgemaakt dat de bril op 29 februari in de voorverkoop gaat. De bril wordt vervolgens in april verzonden. De prijs van de Vive is nog niet bekend. Als de Oculus Rift een indicatie moet zijn, zal de bril niet goedkoop zijn. Oculus maakte vorige week bekend dat de Rift 699 euro zal gaan kosten. Daarnaast is er – net als bij de Oculus Rift – een behoorlijk krachtige gamecomputer nodig om de VR-bril aan te sturen.

Gaat VR het bedrijf redden?

Oculus maakte bekend dat het geen winst maakt met de verkoop van de Rift. VR is – zeker door de benodigde rekenkracht en het prijskaartje – nog niet voor de massa. Of de stap naar VR het techbedrijf dus van de afgrond kan redden, bijft de vraag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content