Huawei ambieert derde plaats op smartphonemarkt
Huawei heeft zijn zinnen gezet op de smartphonemarkt. Tegen 2015 wil het de nummer 3 zijn, ook in ons land.
In ons land wordt Huawei vooral gezien als een leverancier van mobiele infrastructuur aan operatoren. Zowel Belgacom als Mobistar zijn klant. Maar het Chinese telecombedrijf is nu ook van plan om actief de Belgische markt voor smartphones te bespelen. “Het is een duidelijke strategie om in België smartphones aan consumenten en bedrijven te gaan verkopen”, vertelt Robbert de Graaf, director van de ‘consumer business group Benelux’ bij Huawei. Gevraagd naar de ambities, schuift de Graaf meteen ook een duidelijk doel naar voor: “Tegen 2015 willen we de afgetekende nummer 3 zijn in het smartphonelandschap. Wereldwijd, maar ook in België. Ja, dat zal een ‘challenge’ worden maar we zijn er klaar voor.” Ook tablets wil Huawei aan de man gaan brengen, net als de ‘phablet’-tussencategorie. Zo komt er binnenkort eentje met een schermdiameter van maar liefst 6,1″ aan: dat is dus nauwelijks een inch kleiner dan de kleinste tablet.
Eigen chipset
Huawei rekent voor de slaagkansen van dit plan op de eigen r&d. “Wereldwijd hebben we 150.000 werknemers waarvan maar liefst 46% aan r&d doet. Dat resulteerde onder meer in een eigen chipset die we in onze smartphones en tablets inbouwen”, zegt de Graaf. “Daarmee gaan we het verschil kunnen maken en ons kunnen differentiëren van de concurrentie. Dankzij de chipset kunnen we de toestellen energiezuiniger maken en bijvoorbeeld sneller laten opladen. Dat zijn punten die we ook echt willen hard maken”, aldus de Graaf die ook sneller wil opleveren: “De hoge r&d-inspanningen moeten ons toelaten om een kortere ‘time-to-market’ te hanteren dan onze concurrenten.”
Android en Windows Phone
Huawei legt zijn eieren niet in één mand en gaat voor een ‘multi-OS’-aanpak. Het gaat met andere woorden smartphones verkopen met Android, maar evengoed ook met Windows Phone 8. Een eerste toestel met Windows Phone 8 mogen we midden maart in onze winkelrekken verwachten. De prijs zal rond de 200 euro schommelen, al hangt dat nog af van de deals met de uiteindelijke verkoopplaatsen. “We gaan dit 4″ dual core toestel als een product positioneren dat ook de grote massa moet aanspreken. In het Windows Phone 8 kamp zijn er maar 4 spelers en daar kunnen we ons zeker beter in differentiëren en een breder publiek aanspreken dan wat nu al beschikbaar is”, zegt de Graaf.
Werken aan naamsbekendheid
De grote uitdaging wordt in de eerste plaats het in de markt zetten van de Chinese merknaam. “Huawei is in de eerste plaats een technologisch bedrijf en wordt door operatoren al als een A-merk aanzien. 45 van de top-50 operatoren wereldwijd gebruikt al onze apparatuur. Het is nu zaak om ook aan de consument duidelijk te maken dat we wel degelijk een A-merk zijn”, aldus Robbert de Graaf. En dus zullen in de komende weken en maanden de marketinginspanningen opgedreven worden, een Belgische ‘service portal’ opgezet en het aantal verkooppunten uitgebreid. Vandaag zijn een aantal toestellen al beschikbaar bij onder meer Mobistar, Base/Allo Telecom, Mediamarkt, Makro en Carrefour.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier