IBM breidt social-suites uit met HR- en marketingtools

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

IBM stelt deze week een hele waslijst aan nieuwe softwareproducten voor die één ding gemeenschappelijk hebben: ze zijn rijkelijk overgoten met een ‘social’-saus.

IBM stelt deze week een hele waslijst aan nieuwe softwareproducten voor die één ding gemeenschappelijk hebben: ze zijn rijkelijk overgoten met een ‘social’-saus.
In de komende maanden worden er talloze nieuwe en geupdate ‘front end’-toepassingen geïntroduceerd, zoals een softwaresuite voor HR-managers, een fors uitgebreide versie van ‘Connections’ (de sociale netwerktool van IBM voor bedrijven), en nieuwigheden die zich richten tot marketeers.

IBM Connections 4.5, dat vanaf maart beschikbaar is, krijgt bijvoorbeeld nieuwe analysemogelijkheden mee waarmee beheerders kunnen nagaan waarover werknemers onderling communiceren (om trends op te pikken), of waarover conversaties gaan met klanten op Facebook en op Twitter. Big data van binnen én van buiten de organisatie kan dus worden geanalyseerd.

Daarnaast bevat de update gangbare ‘collaboration tools’ zoals instant messaging, microblogging, video conferencing, document sharing, de mogelijkheid tot het beoordelen van content, een newsfeed, wiki’s en discussiefora. Of zoals een collega-journalist het verwoordde: een mix van Facebook, Twitter, Google+ en Dropbox.

Connections 4.5 belooft ook verbeterde document en content management mogelijkheden, en maakt een diepere integratie mogelijk met Microsoft Outlook, zodat werknemers Connections kunnen gebruiken vanuit hun Outlook-interface.

In elk geval komt IBM Connections dankzij de ‘content management’-extra’s nadrukkelijk in het vaarwater van Sharepoint terecht. Microsoft schuift dan weer wat meer op in de richting van IBM nu het Yammer gaat integreren in Sharepoint.

Kenexa Hoeft het te verbazen dat IBM straks de HR management tools van Kenexa gaat integreren in zijn softwaresuites (in de ’employee experience suite’ meer bepaald)? Big Blue nam het Amerikaanse softwarebedrijf in december nog over voor 1,3 miljard dollar, en was daarmee een relatieve laatkomer.

De voorbije jaren namen Oracle en SAP immers al de voornaamste rivalen over van Kenexa. Meer bepaald slokte SAP SuccessFactors op voor maar liefst 3,4 miljard, terwijl Oracle de Kenexa-concurrent Taleo op de kop tikte voor 1,9 miljard.

Met de tools van Kenexa kunnen HR-verantwoordelijken bijvoorbeeld op zoek gaan naar talentvolle potentiële werknemers, én met diezelfde mensen communiceren via sociale netwerken.

Voorts krijgt de bestaande ‘Customer Experience Suite’ voor marketeers nieuwe mogelijkheden. Zo kan content, zoals reclameboodschappen of promoties, met één klik op de knop gepubliceerd worden op sociale netwerken zoals Facebook, zonder tussenkomst van het it-departement (‘social media publisher’).

Tenslotte komt er in maart nog een update van de Notes-Domino email software, onder de welluidende naam ‘IBM Notes and Domino Social edition 9’. Nieuwigheid hier is dat gebruikers hun Connections-newsfeed rechtstreeks in hun mailbox kunnen volgen. Datzelfde kan ook vanuit Outlook.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content