IBM dwingt klanten naar onderhoudscontract
Wie hardware van IBM wil patchen en onderhouden, kan dat voortaan enkel na het afsluiten van een onderhoudscontract met IBM. Externe partijen zijn niet langer welkom.
Wie hardware van IBM wil patchen en onderhouden, kan dat voortaan enkel na het afsluiten van een onderhoudscontract met IBM. Externe partijen zijn niet langer welkom.
Wie tot nu toe hardware van het bedrijf kocht, kon betalen voor updates en het onderhoud zelf uitvoeren, of met ondersteuning van IBM of van een andere partij. Vooraan wordt je als klant verplicht een onderhoudscontract bij IBM te nemen.
Volgens PCworld bracht het bedrijf die regel in praktijk op 11 augustus. Wie een patch wil downloaden van IBM Fix Central moet een serienummer opgeven. Enkel als het nummer overeenkomt met een toestel onder garantie of met onderhoudscontract krijg je toegang tot de update.
Het gaat om mainframes, servers en storagesystemen. IBM X system servers zouden niet gebonden zijn aan het onderhoudscontract.
IBM verplicht nieuwe klanten al sinds april 2012 om zo’n onderhoudscontract te tekenen. Het voornaamste gevaar met dit soort overeenkomst is dat IBM de regels bepaalt. Zo is het bedrijf vrij om de prijs te verhogen als het dat nodig acht, terwijl klanten vast zitten aan het bedrijf voor ondersteuning.
Volgens lobbygroup Digital Right To Repair heeft IBM de praktijk langzaam in werking gebracht waardoor het niet zo snel is opgevallen. De organisatie merkt daarbij op dat het bedrijf in 2010 zich nog profileerde als een bedrijf met betere voorwaarden dan concurrent Oracle.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier