IBM zet zijn zinnen op de KMO
Nu bij de grote bedrijven het vet van de soep is, zoeken de softwarereuzen met light versies en vooral goedkopere producten soelaas bij de KMOs.
Het meest recente voorbeeld is de WebSphere Express-strategie waarmee IBM vooral Microsoft in de wielen wil rijden.IBM zal in 2003 54% van alle IT-uitgaven gebeuren door bedrijven die tussen 100 en 1.000 medewerkers groot zijn. We verwachten dat deze KMOs volgende jaar meer zullen uitgeven dan in 2002, wat zeker niet het geval zal zijn bij de grote bedrijven, zegt Massimo Pezzini van Gartner Group. De vraag is niet of Java veeleer een platform is voor het bovengamma en .Net voor het benedengamma, maar wel wie het laken naar zich toe zal halen in het enorme afzetgebied van bedrijven met 100 tot 1.000 werknemers. De software-afdeling van IBM maakt zich op voor de strijd tegen Bea Systems, Oracle maar vooral Microsoft, dat traditioneel sterk staat in de KMO-sector. Big Blue wil zijn huidige marktaandeel in dit segment (naar eigen zeggen zon 10%) verhogen en heeft voor dit charmeoffensief een investering van 1 miljard dollar veil.Prijs per gebruikerIBM heeft van zijn WebSphere-producten een aantal Express-versies klaargestoomd die goedkoper en makkelijker te implementeren zijn. Tegen half december moet WebSphere Application Server Express op de markt komen voor de prijs van 25 dollar per gebruiker of 2.000 dollar per processor met een onbeperkt aantal gebruikers. Dat is minstens 50% goedkoper dan Windows 2000 Server, volgens IBM. In afwachting dat de tarieven voor .Net gekend zijn, is WebSphere Portal Server Express nu al beschikbaar voor de prijs van 77 dollar per gebruiker of 30.000 dollar per processor. Het B2B-ingegratieplatform Business Connection Express gaat voor 5.000 dollar per processor en maximum 10 commercile partners over de toonbank. Nadelen van de light-producten zijn het kleinere aantal functies, geen EJB-support, geen clustering en een minder groot vermogen. Maar, zeggen ze bij IBM, deze oplossingen zijn afgestemd op de behoeften van de KMO en bieden indien nodig migratiepoorten.Partners afsnoepenHet KMO-offensief van IBM wordt gevoerd via een netwerk van onafhankelijke distributeurs en uitgevers (ISVs), die onmisbaar worden geacht vanwege hun vakkennis en nauwe contact met de KMO-wereld. Om dit netwerk van business partners te ondersteunen, biedt IBM onder meer on-line bijstand, opleiding en zelfs gratis licenties voor de ISVs. Naast de iSeries of Lotus-software servicesbedrijven, die natuurlijke bondgenoten zijn, mikt IBM op de ISVs die nog geen webversie van hun applicaties aanbieden en last but not least op de partners van … Microsoft. Volgens IBM is het ogenblik gunstig om deze partners te benaderen, want de overnames van Great Plains en Navision hebben voor heel wat onzekerheid gezorgd over de bedoelingen van Microsoft inzake directe verkoop.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier