In 54 uur van idee tot bedrijf

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Een idee uitwerken tot een heus bedrijf in iets meer dan twee dagen. Dat is het idee achter het Startup Weekend, dat van 21 tot 23 oktober voor de tweede keer georganiseerd wordt in Brussel. Vrijdagavond wordt het event afgetrapt door een honderdtal creatievelingen.

Een idee uitwerken tot een heus bedrijf in iets meer dan twee dagen. Dat is het idee achter het Startup Weekend, dat van 21 tot 23 oktober voor de tweede keer georganiseerd wordt in Brussel. Vrijdagavond wordt het event afgetrapt door een honderdtal creatievelingen. Startup Weekend is een concept dat komt overwaaien uit de VS, en waarbij er gefocust wordt op ‘al doende leren’. De organisatie brengt honderd designers, marketeers, ontwikkelaars en andere creatieve geesten samen, laat geïnteresseerden een idee pitchen, en rond de beste ingevingen worden er groepjes gevormd.

Die groepjes krijgen twee dagen de tijd om met een business plan te komen, om een prototype te bouwen, om een website op te zetten, kortom: om te tonen wat ze in hun mars hebben. Inherent aan het concept is het bliksemsnel nemen van beslissingen en het out-of-the-box denken.

De overblijvende teams worden zondagavond gekeurd door een jury bestaande uit ervaren managers, specialisten en investeerders, en het zou niet de eerste keer zijn dat de laureaat nog tijdens de sluitingsceremonie zelf al fondsen binnenhaalt. Overigens wordt het project dat als beste uit de bus komt voor vier maanden financieel bijgestaan door de Brusselse poot van het Founder Institute, een organisatie die jonge tech start-ups helpt om van de grond te komen.

Sinds 2007 werden er wereldwijd al meer dan 275 Startup Weekends georganiseerd, werden er al 20.000 ondernemers met elkaar in contact gebracht, en zagen er 2.450 nieuwe startups het levenslicht dankzij de events.

Een mooi voorbeeld van een succesverhaal is ‘Memolane’, de startup die het digitale geheugen van je sociale leven op het internet wil zijn. De winnaar in Kopenhagen kon op enkele dagen tijd 2 miljoen euro ophalen en is intussen al een jaar gevestigd in Silicon Valley. Dichter bij huis lijkt ook de laureaat van het eerste Startup Weekend in Brussel, Kodesk, op het juiste spoor te zitten. Dat bedrijfje ontwikkelde een online platform waarop bedrijven hun vrije kantoorruimte te huur kunnen aanbieden.

Wie er dit keer in de jury zetelt, en op zondagavond de overgebleven projecten mag beoordelen? Onder meer Ben Piquard, de directeur van het Microsoft Innovation Centre in Bergen, Emakina-opperhoofd Brice Le Blévennec, voormalig Skynet-ceo en medeoprichter van Sonic Angel Bart Becks, Data News hoofdredacteur Luc Blyaert, ondernemer José Zurstrassen en Steven Coppens van de GIMV.

De jongens en meisjes van RichCast en Rambla verzorgen de webcast van het event. Geïnteresseerden kunnen met andere woorden het wedervaren van de deelnemers volgen via de website van Startup Weekend. Daarnaast tekent ook Data News present, om verslag uit te brengen op onze website.

Data News verloot ook vijf tickets ter waarde van 30 euro voor de sluitingsceremonie op zondagavond 23 oktober. Tijdens die ceremonie worden de ‘beste’ en ‘meest levensvatbare’ projecten bekendgemaakt door de jury.

Geïnteresseerden schrijven zich in op http://swbru2.eventbrite.com , kiezen de juiste ticketcategorie, en vullen de code ‘datanewsguest’ in. Wie eerst komt, eerst maalt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content