In beeld: Zo wordt een elektrische auto in 3D geprint
Het Amerikaanse Local Motors is in staat een personenwagen in 3D te printen volgens de noden van de klant. Nu kost dat nog 44 uur, volgend jaar moet het in 1 etmaal kunnen.
De auto wordt gemaakt volgens een computermodel, dat uit 49 onderdelen bestaat. De klant kan die onderdelen desgewenst ook nog aanpassen aan de eigen voorkeuren. Het resultaat is een auto met elektromotor, die een snelheid van zo’n 40 kilometer per uur kan bereiken.
“Nu zitten we nog in het experimentele stadium, in 2016 gaan we echt beginnen met de productie. Overal ter wereld moeten zogeheten micro factories komen, waar auto’s kunnen worden geprint en afgewerkt. In de komende 10 jaar zullen het er zo’n 100 worden”, aldus John B. Rogers, CEO van Local Motors.
Bron: Automatiseringgids
Deze auto kan in twee etmalen gemaakt worden met een 3D-printer. Kostprijs: tussen 18.000 en 30.000 dollar, afhankelijk van de wensen van de klant.
De kosten kunnen relatief laag blijven omdat het aantal onderdelen van de auto door producent Local Motors beperkt is gehouden. De klant heeft de vrijheid om bepaalde onderdelen anders te laten uitvoeren.
“Nu vergt het nog zo’n 44 uur voordat een auto geprint is, maar volgend jaar kunnen we dat terugbrengen tot 24 uur”, zegt algemeen directeur John Rogers.
De basis voor de auto zit als model in de computer. Een klant kan daar modificaties op laten aanbrengen zodat het eindresultaat er exact volgens de eigen wensen uitziet.
Bij een 3D-printer stellen veel mensen zich een tafelgevalletje voor…
… maar om een auto te printen is grover geschut nodig. Local Motors ontwierp zijn eigen 3D-printer.
Die printer werkt niet met dunne plastic buisjes, maar met stevige kunststofpellets. Deze worden verhit en op de juiste plaats aan het ontwerp vast gesmolten.
Dit geeft soms een wat ruw resultaat, waarbij de printnaden duidelijk zichtbaar zijn.
Kijk je van op een wat grotere afstand, dan valt de ruwheid van het model stukken beter mee.
Waar nodig worden de ruwe randen gladgemaakt met een automatische freesmachine. Het resultaat is het binnenwerk van een auto.
Aan dat binnenwerk hoeven alleen nog een reeks onderdelen zoals schokdempers, wielen en dergelijke te worden vastgeschroefd.
De printer levert de delen van het model apart af, zodat ze aan de rest van het voertuig vastgemaakt kunnen worden.
Sommige onderdelen, zoals de stuurkolom, kunnen niet goed met een 3D-printer gemaakt worden. Die worden apart gemaakt en gemonteerd.
Het resultaat, een werkende 3D-geprinte elektrische auto, is wel even wat anders dan dit 3D-geprinte jurkje van Intel.
Ter vergelijking: het aantal onderdelen van de elektrische auto bedraagt slechts 49 stuks…
… Een heel verschil met de hoeveelheid onderdelen waaruit een normale personenwagen kan bestaan.
Door een andere kleur van plastic te gebruiken als uitgangsmateriaal, kan de tint van de auto worden aangepast.
Het resultaat: een elektrische auto die 40 kilometer per uur kan rijden. “Dit is nog maar het begin”, meent directeur Rogers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier