Infrabel tekent miljoenencontract voor veiligheidssystemen
Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft een overeenkomst gesloten met de groep Alstom voor de levering van veiligheidssystemen. Het contract is 29,5 miljoen euro waard, zo melden Infrabel en Alstomin een gezamenlijk persbericht.
Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft een overeenkomst gesloten met de groep Alstom voor de levering van veiligheidssystemen. Het contract is 29,5 miljoen euro waard, zo melden Infrabel en Alstomin een gezamenlijk persbericht.
Dankzij de overeenkomst kan Infrabel het Europese seininrichtingssysteem ETCS (European Train Control System) verder implementeren. Alstom zal uitrustingen voor de veiligheidssystemen TBL1+ en ETCS leveren vanaf 2013 tot 2018. TBL1+ (Transmissie Baken Locomotief) wordt momenteel versneld ingevoerd op het Belgische spoornet. Het systeem laat een trein automatisch stoppen als een rood sein wordt genegeerd. Tegen het einde van dit jaar moeten alle belangrijke knooppunten ermee uitgerust zijn.
TBL1+ is compatibel met ETCS. Dat systeem gaat nog een stap verder en voorziet in een permanente snelheidscontrole. Volgens het masterplan van Infrabel en de NMBS moet tegen 2022 het volledige netwerk ermee uitgerust zijn. Het doel van Infrabel is het Belgische netwerk naar de top 3 van de veiligste Europese spoornetten te loodsen.
De 10.747 seinen in ons land moeten worden voorzien van bakens. Dankzij het contract met Alstom zullen de laatste 4.000 seinen deze technologie krijgen. De bakens worden op regelmatige afstanden geplaatst langs het spoor en communiceren rechtstreeks met de ETCS-uitrusting aan boord van de treinen.
De uitrustingen zullen gemaakt worden op de site van Alstom in Charleroi, waar 1.000 mensen werken. Een team van een dertigtal werknemers zal het contract, gevolgd door een onderhoudscontract voor vijftien jaar, beheren.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier