Techreus Apple moet zijn advertenties in Duitsland intrekken waarin wordt beweerd dat zijn smartwatches ‘CO2-neutraal’ zijn. Een rechtbank in Frankfurt oordeelde deze week dat die claims misleidend zijn.
De milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) eiste dat Apple de advertenties zou staken omdat het volgens de organisatie om greenwashing gaat. Het vonnis is nog niet juridisch bindend, want Apple kan nog in beroep gaan. Maar tot dan mag het bedrijf dus niet pronken met de CO2-neutraliteit van zijn smartwatches.
Uitstoot
De rechtbank legde een boete op van 250.000 euro per overtreding. Apple prijst sinds 2023 drie van zijn smartwatches aan als CO2-neutraal, ook in ons land.
Volgens de advertenties wordt het merendeel van de uitstoot vermeden tijdens de productie en het transport, terwijl de resterende uitstoot wordt gecompenseerd via projecten voor natuurherstel. Apple claimt ook dat dertig procent van het gewicht van een CO2-neutrale Watch afkomstig is van gerecycleerd materiaal.
Nieuwe Watch is eerste CO2-neutrale product van Apple