‘Zonnewagenbouwer’ Lightyear herpositioneert met nieuwe kapitaalronde

Een conceptontwerp van de Lightyear 2. © Lightyear
Pieterjan Van Leemputten

Het Nederlandse Lightyear haalt na zijn doorstart opnieuw geld op. In plaats van een wagen met zonnepanelen ligt de focus nu op de technologie die andere autobouwers kunnen inzetten.

Lightyear haalt tien miljoen euro op bij onder meer Zero Point Holding die het bedrijf omschrijft als een van de grootste investeerders. Eerder dit jaar namen ook de Koreaanse bedrijven Sunbo Angel Partners en Lighthouse een belang in het bedrijf voor een niet nader genoemd bedrag. Met de huidige investering wil het bedrijf haar team van technici en experts uitbreiden.

2e poging

De Nederlandse startup lijkt daarmee te herstellen van een woelige eerste poging om haar technologie naar de markt te brengen. In 2019 stelde het bedrijf haar eerste zonneauto voor, een prototype van een elektrische wagen waarvan het dak en de motorkap van ingebouwde zonnepanelen zijn voorzien. Dat moest de wagen een ongezien bereik geven.

Het enthousiasme was groot, in totaal haalde het bedrijf 175 miljoen euro op, maar toch bleek het te lastig om de (vrij dure) wagen commercieel op de markt te brengen. Vorig jaar besloot het overkoepelend bedrijf, Atlas Technologies, het faillissement aan te vragen nadat eerder ook het eerste model, de Lightyear One, werd stopgezet. Meteen daarna volgde een doorstart.

Dat deed bij sommigen de wenkbrauwen fronsen. Een curator van een van de bedrijven rond Lightyear wou een verder juridisch onderzoek, maar daar zag de Nederlandse ondernemingskamer begin dit jaar geen nood aan.

Sinds begin dit jaar wordt het bedrijf wordt het bedrijf geleid door Bonna Newman. Oprichter en voormalig ceo Lex Hoefsloot is wel nog betrokken bij het bedrijf.

Geen wagen, wel technologie

In de nieuwe gedaante lijkt Lightyear het anders aan te pakken. Begin dit jaar was nog niet helemaal duidelijk of het bedrijf opnieuw een auto zou bouwen. Nu zegt het bedrijf dat het zich commercieel wil positioneren ten opzichte van automotive bedrijven en de gepatenteerde technologie op de markt wil brengen.

Dat wil zoveel zeggen als dat Lightyear de technologie achter de ingebouwde zonnepanelen zal aanbieden aan autobouwers, die zo hun elektrische wagens van extra bereik kunnen voorzien.
‘We hebben besloten om opnieuw te investeren omdat het nieuwe plan duidelijk en realistisch is,’ zegt Clemens Schlettewein, oprichter van investeerder Zero Point Holding daarover. ‘Lightyear’s nieuwe strategie creëert een overtuigende kans om de impact van bestaande en nieuwe technologieën te maximaliseren en biedt belangrijke oplossingen in de zoektocht naar duurzaam transport.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content