Innoverend IBM zoekt 160 nieuwe krachten

IBM België wil 160 nieuwe medewerkers aantrekken. Dit zei human resources manager Christian Dirkx gisteren op een persconferentie, die een feestelijk tintje kreeg naar aanleiding van de 70ste verjaardag van Big Blue in België.

Vier van de tien aan te werven kandidaten moeten pas afgestudeerden (universitairen en graduaten) zijn, de rest mensen met ervaring. Een derde van de 160 vacatures zijn verkoopfuncties. Verder zoekt IBM een 50-tal business experts en evenveel industrie specialisten.Opvallend is dat de kandidaten niet noodzakelijk een ict-opleiding of achtergrond hoeven te hebben. IBM staat namelijk zelf in voor een doorgedreven opleiding. Zo investeert het bedrijf jaarlijks 700 miljoen dollar in de vorming van zijn personeel.VrouwenVandaag is een kwart van de 2500 IBM’ers in België en Luxemburg vrouwelijk. Dit aantal ziet country manager Bart Van Den Meersche graag dit aantal toenemen. “We streven naar een organisatie die een afspiegeling vormt van de maatschappij.”IBM Belux realiseerde het afgelopen boekjaar 800 miljoen euro omzet. Daarvan werd meer dan de helft gehaald uit de dienstenactiviteiten (55 procent), wat in lijn ligt met de wereldwijde resultaten. Het aandeel van hardware schommelt rond 30 procent, de rest werd gerealiseerd door software.GroeimarktenKmo’s zijn goed voor een kwart van de omzet bij IBM. Die markt vormt een belangrijke groeimarkt, beseft Van Den Meersche, en hij wil dit aandeel in de toekomst opkrikken tot 35 procent. Een andere markt met groeipotentieel is de overheid, die vandaag instaat voor 20 procent van het cijfer bij IBM.Het belooft een druk najaar te worden voor de verkoopteams, want in de eerste jaarhelft van 2006 vertonen de resultaten een kleine achterstand op de begroting.Bart Van Den Meersche onderstreepte gisteren op de persconferentie meermaals dat IBM de afgelopen jaren een serieuze gedaantewisseling onderging en zichzelf voortdurend innoveert. Het stijgend aandeel in de resultaat uit diensten vormt daar een voorbeeld van. Maar IBM gaat nog een stap verder. Diensten staat niet alleen langer voor it-diensten – die weliswaar belangrijk blijven – , maar ook voor business process transformation. Big Blue wil in de eerste plaats mee helpen denken om de business van de klant te laten evolueren, en technologie kan daarbij helpen maar daarnaast speelt het veranderen van de werkprocessen minstens een even belangrijke rol.Zelf heeft IBM binnenin ook een belangrijke transformatie ondergaan. Zo werden bijvoorbeeld in het afgelopen jaar de centrale diensten afgeslankt om de executives in te zetten op de plaatsen waar ze het meest nodig zijn: dicht bij de klant. Lees ook het artikel in Data News 20 van 26 mei.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content