Internetprovider E-Leven failliet (update)

De kleine internetprovider E-Leven is afgelopen vrijdag failliet verklaard. De curator heeft al een gedeeltelijke overnemer gevonden.

De kleine internetprovider E-Leven is afgelopen vrijdag failliet verklaard. De curator heeft al een gedeeltelijke overnemer gevonden.

De handelsrechtbank in Brussel heeft vrijdag de internetprovider E-Leven failliet verklaard. Er is een curator aangesteld die op zoek moet gaan naar een overnemer voor de adsl-klanten. Voor de klanten die via E-Leven aangesloten zijn op het Scarlet-netwerk, zou alvast een overnemer gevonden zijn.

E-Leven is met name actief in universiteitssteden zoals Louvain-La-Neuve, Gent en Leuven waar het veel studentenkoten voorziet van adsl en adsl2+ internetaansluitingen. E-Leven profileerde zich als een prijsbreker op de breedbandmarkt, maar moet er nu toch het bijltje bij neerleggen.

E-Leven kwam onlangs nog in het nieuws, toen Belgacom de stekker uit de door E-Leven gehuurde ADSL2+ infrastructuur getrokken had. Daardoor kwamen meer dan 5.000 klanten van E-Leven een tijd lang zonder internet te zitten. Jan Margot, woordvoerder van Belgacom, bevestigt het faillissement en toont zich zeker niet verrast. “Eind juni waren hun schulden bij Belgacom al tot bijna 700.000 euro opgelopen en die rekening dikte maar aan”, zegt Margot.

Belgacom dreigde met een nieuwe afsluiting van de lijnen, indien de factuur niet betaald werd voor het einde van juli. Zo ver is het dus niet gekomen. Tot wanneer er nu definitieve duidelijkheid over de continuïteit is, zal Belgacom de lijnen niet afsluiten. Bij E-Leven was niemand bereikbaar voor commentaar.

De overnemer is de vennootschap Free Belgian Network, opgericht door Luk Van Daele, een van de twee managing partners van E-Leven. Voor de klanten verandert er voorlopig niets, op voorwaarde dat de curator er in slaagt om ook het tweede lot – de eigen netwerkinfrastructuur van E-Leven – te verkopen in de loop van volgende week. Er zouden zich al heel wat geïnteresseerde partijen aangediend hebben.

In een reactie preciseert Van Daele nog dat het faillissement een gevolg is van een langdurige onenigheid tussen de aandeelhouders met betrekking tot een kapitaalsverhoging om de groei van het bedrijf verder te kunnen garanderen. E-Leven werd in maart 2004 opgericht en telde eind vorig jaar 7.000 gebruikers. Er werkten 16 mensen, de helft is al terug aan de slag in het nieuwe bedrijf van Van Daele.

In een persmededeling zegt Belgacom dat het de diensten die het verstrekt aan E-Leven zal onderbreken vanaf 4 augustus, behalve voor de lijnen die worden overgenomen door een andere operator. Een uitspraak van het Hof van Beroep in Brussel op 27 juni geeft Belgacom hiertoe het recht. In bijzonder scherpe verwoordingen stelt Belgacom dat “E-Leven probeert te compenseren wat niet compenseerbaar is, dat het al twee jaar op kosten van Belgacom leeft en het op anticoncurrentiële wijze gratis toegang tot het aansluitnetwerk van Belgacom geniet.” Nog volgens de mededeling zou E-Leven sinds oktober 2007 geen enkele factuur meer betaald hebben – zelfs niet de onbetwiste.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content