‘Internetters ondergraven bestaansrecht van hun favoriete sites’

© Reuters
Wim Kopinga Freelance journalist

Het aantal personen dat bij het internetten gebruik maakt van advertentiewerende hulpmiddelen groeit snel. Niet alleen de advertentiebranche maakt zich zorgen, ook de uitbaters van websites voorzien problemen.

Adobe en PageFair claimen op basis van onderzoek op ruim 3000 websites dat het aantal mensen dat gebruik maakt van een zogeheten ‘adblocker’ inmiddels de 200 miljoen nadert. In een jaar tijd zou dat aantal met 41 procent zijn gestegen. Daardoor gaan dit jaar advertentie-inkomsten ter waarde van 22 miljard dollar verloren, aldus het rapport. Veel websites verliezen door het gebruik van adblockers een kwart of meer van hun potentiële advertentie-inkomens, aldus het rapport The Cost of Ad Blocking.

De precieze getallen in dit type rapporten worden makkelijk onderwerp van discussie. Maar de trend lijkt helder. Steeds meer mensen gebruiken adblockers. Daardoor zien steeds minder mensen de advertenties die via de websites getoond worden, en nemen de inkomsten navenant af.

Gevolgen voor het internet onontkoombaar

De onderzoekers verbinden er grote woorden aan: de toekomst van het gratis internet is in het geding, stellen ze. Dat lijkt een wat boude stelling. Maar de kans dat het aanbod verschraalt is wel groot. Betalen voor content op internet is niet erg geaccepteerd bij de internetpopulatie. Heel veel sites op internet draaien volledig op de advertentie-inkomsten. En hoe populairder de site, hoe hoger de advertentie-inkomsten, en hoe meer geld voor het aanbieden van gratis content. Afkalving van die inkomsten kan een vicieuze cirkel uitlokken van maatregelen die de populariteit van de site schaden en de site daardoor minder interessant maken voor adverteerders.

Sean Blanchfield van PageFair zag dat met eigen ogen toen hij werkte aan de online-computerspelletjes Call of Duty en Guitar Hero; destijds werd een derde van de advertenties geblokkeerd. ‘Internetters ondergraven zo het bestaansrecht van hun favoriete sites’, stelt Blanchfield.

Websites kunnen zich in principe enigszins onttrekken aan de negatieve invloed van adblockers. Adblock Plus, de populairste, laat advertenties wel door als ze zich houden aan een aantal spelregels. Die spelregels zijn bedoeld om te voorkomen dat internetters het soort opdringerige advertenties gepresenteerd krijgen die ze juist in de handen van adblockers drijven, zoals pagina-overnames, pop-ups en animaties. Maar dat lost het probleem niet op. Die beperkingen zijn niet erg gewild bij adverteerders, en wie Adblock Plus gebruikt ziet dan ook eigenlijk nooit een advertentie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content