Inzet SOA vereist lef
Het inzetten van een service oriented architecture (soa) vereist niet alleen een aanpassing van de it-omgeving, maar ook een nauwgezette blik op de bedrijfsprocessen.
Bedrijven kijken bij de inzet van een soa nog te weinig kritisch naar hun bedrijfsprocessen. Hierdoor laten ondernemingen vaak nog te halen besparingen liggen. Dat concludeert onderzoeksbureau IDC. Slechts weinig bedrijven durven het aan opnieuw naar hun bedrijfsprocessen te kijken en vanuit de beoogde functionaliteit, in samenwerking met de business, de it-omgeving grondig te herzien, concludeert analist Peter Vermeulen.HypeVermeulen signaleert in soa een hype, maar met onderliggende potentie. Een soa kan de automatisering van bedrijfsprocessen ondersteunen en als gevolg daarvan kunnen organisaties sneller inspelen op een veranderende bedrijfsomgeving. Toch zijn organisaties nog huiverig om te investeren; de voornaamste reden daarvoor is een gebrek aan budget. Daarnaast ontbreekt vaak visie binnen een bedrijf. Hierdoor lijkt de terugverdientijd voor organisaties vaak te lang. Ondanks het gebrek aan een langetermijnvisie kunnen soa-investeringen rekenen op een sterk draagvlak. Dat is van groot belang, aldus Vermeulen. “De soa-investeringen betalen zich pas goed terug als organisaties hun processen hierdoor flexibeler gaan inrichten. Als de noodzaak hiervan en de mogelijkheden van soa’s om dit te realiseren worden erkend, kan een soa-investering pas volledig tot zijn recht komen”, schrijft hij in zijn onderzoek.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier