Is gebruiksgemak belangrijker dan techniek?

© Getty

Wanneer u denkt dat goed design duur is, moet u maar eens nadenken over de kostprijs van slecht design. Het zijn gevleugelde woorden van Ralf Speth, de Duitse CEO van autobouwer Jaguar Land Rover. Kunnen we die lijn doortrekken naar het gebruiksgemak van IT-oplossingen?

Data News verzamelde 40 ‘controversiële’ stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: ‘Gebruiksgemak is belangrijker dan techniek’

Eens

“We merken dat bedrijven bij hun zoektocht naar een oplossing nog altijd vaak vanuit de technologie vertrekken”, zegt Dieter Desmet, head of design en mede-oprichter van Bagaar, een bedrijf dat digitale oplossingen ontwerpt, zoals webapplicaties, IoT-toepassingen en user interfaces. “Wij verkiezen de gebruiker als startpunt, waarna we de behoeften en wensen van die gebruiker in een technologische oplossing vertalen.”

We zullen liever iets functioneel weglaten als we daarmee voor een betere gebruikerservaring kunnen gaan, dan omgekeerd

Caroline Van Cauwelaert (Bagaar)

“De gebruiker haakt vaak af”, zegt Caroline Van Cauwelaert, general manager bij Bagaar. “De gebruiker vergelijkt de user experience van een applicatie voortdurend met de ervaring die hij kent van andere toepassingen. Bij de introductie van een nieuwe oplossing weegt de user experience zwaar door. ” De gebruiker gaat ervan uit dat de toepassing doet wat ze moet doen. “Louter functioneel kun je het verschil vaak niet maken”, vindt Dieter Desmet. Het onderscheidend vermogen zit in de user experience. Caroline Van Cauwelaert: “Dat leidt ertoe dat we functioneel liever iets zullen weglaten als we daarmee voor een betere gebruikerservaring kunnen gaan, dan dat we functionele volledigheid nastreven waarbij we noodgedwongen toegevingen moeten doen op het vlak van het gebruiksgemak.”

Gematigd eens

“De niet-functionele vereisten van een toepassing – zoals gebruiksgemak, betrouwbaarheid en performantie – staan op dezelfde hoogte als de functionele vereisten”, zegt Günther Van Roey, consultant bij Xplore Group. “Alles hangt met andere woorden af van het gewicht dat de opdrachtgever aan de diverse elementen toekent. Wil je op korte termijn met een nieuwe applicatie een groot marktaandeel veroveren in de consumentenmarkt, dan moet je heel wat aandacht geven aan gebruiksgemak. De consument geeft zo’n nieuwe applicatie maar één kans. Voldoet de toepassing volgens de consument niet aan zijn verwachtingen op het vlak van gebruiksgemak, dan zal hij niet naar de applicatie terugkeren.”

Ben je de enige oplossing in de markt, dan kunnen de gebruikers niet om je heen en nemen ze een minder vlot gebruiksgemak op de koop toe

Günther Van Roey (Xplore Group)

Het belang dat gebruiksgemak krijgt toegewezen, heeft ook vaak te maken met de positionering van de applicatie. “Ben je de enige oplossing in de markt, dan kunnen de gebruikers niet om je heen en nemen ze een minder vlot gebruiksgemak op de koop toe. Verschijnt er op de markt echter een concurrent die een vergelijkbare oplossing biedt met beduidend meer gebruiksgemak, dan is er meteen een probleem.”

Het komt er dus op aan van bij de start de juiste accenten te leggen. “Aan gebruiksgemak hangen echter vaak grote investeringen vast. De ontwikkeling van de user experience – en het testen ervan met gebruikers – kan heel wat kosten als het de differentiator voor een product moet zijn. Voor bijvoorbeeld een start-up is dat budgettair niet altijd evident.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content