Is het gebruik van laptops in de les slecht voor de onderwijskwaliteit?

Twee professoren van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) vermoeden dat het gebruik van laptops in lessen de onderwijskwaliteit negatief beïnvloedt en hebben de laptops daarom, bij wijze van experiment, één semester verbannen, meldt het studentenblad Veto. De KU Leuven heeft geen plannen in die richting.

De Groningse hoogleraar Julian Hanich, van het departement Kunsten, Cultuur en Media van de RUG, wijst in Veto op de verleiding bij studenten om tijdens de lessen met de laptop naar Facebook te surfen of mails te checken, waardoor de aandacht verslapt.

De laptop vormt ook een scherm tussen student en docent, meent hij. ‘Wanneer dat scherm wordt weggenomen, is er een meer open omgeving en meer medewerking. Studenten kijken je in de ogen, volgen wat je zegt, kijken elkaar aan en werken veel beter mee’, aldus Hanich op de basis van de eerste vaststellingen sinds het bannen van laptops uit de les.

De Leuvense hoogleraar Wim Veys (Faculteit Wetenschappen) verbiedt laptops al een tijd in zijn lessen. Ook hij wijst erop dat dit de oplettendheid in de les niet steeds ten goede komt. ‘Ik weet bijna zeker dat 99 procent van de studenten laptops gebruikt voor dingen die niets met de les te maken hebben’.

De KU Leuven heeft volgens vicerector Studentenbeleid Rik Gosselink echter geen plannen om het laptopgebruik in de lessen te reguleren. ‘Als een student via zijn smartphone of laptop op het internet surft en dat interessanter vindt dan de les, moet hij dat maar weten. Zolang hij de anderen niet stoort, maakt het mij niets uit’, zegt Gosselink. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content