It-managers nog steeds sceptisch tegenover outsourcing
Unisys mag de percepties van de it-managers in zijn onderzoek dan wel ‘mythes’ noemen, feit is dat de meesten onder hen een niet al te hoge pet op hebben van outsourcing.
It-dienstenleverancier Unisys bevroeg 243 it-verantwoordelijken bij grote bedrijven in de Verenigde Staten en Europa. Bij tweederde van die bedrijven verdubbelde in de voorbije vijf jaar het gebruik van technologie (pc’s, gsm’s, pda’s, …). De kost voor it-ondersteuning steeg daarom bij de helft van de bedrijven in diezelfde periode met 50 procent. Om eindgebruikers fatsoenlijk te kunnen te ondersteunen, moeten bedrijven almaar vaker teruggrijpen naar outsourcing. En dan beginnen de twijfels.Het blijkt moeilijk voor heel wat bedrijven, aldus Unisys, om een outsourcingsamenwerking op te zetten die de bedrijfsstrategie bevordert, die resultaten met echte bedrijfwaarde en kostenbesparingen opbrengt, die de productiviteit verhoogt en innovatie stimuleert.Volgens de Unisys Trusted Enterprise Index, gelooft bovendien meer dan 60 procent van de professionals in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten dat outsourcing van bedrijfsfuncties, zoals it-ondersteuning, het vertrouwen bij de sleutelpersonen in een organisatie kan verminderen. Voorts hebben veel leidinggevenden negatieve gevoelens bij outsourcing omdat ze de werkelijke bedrijfswaarde of de ontastbare voordelen niet kunnen meten. In een onderzoek van IDG in opdracht van Unisys, geeft de meerderheid (53%) van ondervraagden aan dat hun capaciteit om de bedrijfswaarde van outsourcing te meten ‘zwak’ of ‘redelijk’ is. Het meten van innovatie werd het meest geciteerd als erg belangrijk, maar moeilijk om consistent te bereiken.Volgens Unisys zijn veel van de negatieve percepties ‘mythes’. Het bedrijf prijst daarom het eigen programma Unlearn Outsourcing aan dat “veel voorkomende misverstanden over outsourcing in twijfel trekt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier