Jongeren zoeken massaal commerciële websites op
Commerciële websites zijn populair bij jongeren. De meesten van hen, zowel jongens als meisjes, zoeken actief naar prijzen op het internet. Vanaf de leeftijd van vijftien jaar is al 74 procent van de jongeren op het net prijzen van goederen en diensten gaan opzoeken.
Commerciële websites zijn populair bij jongeren. De meesten van hen, zowel jongens als meisjes, zoeken actief naar prijzen op het internet. Vanaf de leeftijd van vijftien jaar is al 74 procent van de jongeren op het net prijzen van goederen en diensten gaan opzoeken.
Dat blijkt uit een onderzoek dat verbruikersorganisatie OIVO heeft bekendgemaakt. Bijna twee op de vijf jongeren heeft al gesurft op eBay of op andere websites waar producten verhandeld worden. Vanaf de leeftijd van veertien jaar zijn er meer jongeren die dat doen. De populairste producten die opzocht worden, zijn gsm’s en spelletjes.
Volgens OIVO heeft een minderheid van de jongeren al wel eens iets verkocht op het internet. Online aankopen doen is iets wat de jongeren vooral doen vanaf de leeftijd van 15 jaar. Als betaalmiddel worden bankkaarten het meest gebruikt. Via gsm betalen is (nog) niet populair, aldus OIVO.
“43 procent van de jongeren rekent commerciële sites tot z’n favorieten. Ze vergelijken prijzen, brengen elkaar op de hoogte van interessante zaakjes, kopen en verkopen online, experimenteren met verschillende vormen van betalen en nemen deel aan virale acties en campagnes die meestal een commercieel doel dienen. Ook andere populaire sites, zoals spelletjessites, sharing sites en sociale netwerksites vereisen soms bepaalde financiële handelingen. Jongeren moeten daarom op de hoogte zijn van de potentiële risico’s van elektronische handel en financiële handelingen online”, besluit OIVO.
Het onderzoek van OIVO omvatte 2.600 kwantitatieve enquêtes en werd uitgevoerd bij Franstalige en Nederlandstalige leerlingen in het basis en secundair onderwijs.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier