Joost gooit de handdoek in de ring

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Ceo Mike Volpi die het voor bekeken houdt, negentig procent van het personeel dat op straat wordt gezet: het online videoplatform Joost zit in slechte papieren. Of hoe een veelbelovend project toch de mist in kan gaan.

Ceo Mike Volpi die het voor bekeken houdt, negentig procent van het personeel dat op straat wordt gezet: het online videoplatform Joost zit in slechte papieren. Of hoe een veelbelovend project toch de mist in kan gaan.

Bij zijn lancering in 2006 leek het of Joost heel wat in zijn mars had. Het nieuwe geesteskind van Niklass Zennstrom en Janus Friis (Skype, Kazaa) voldeed immers aan de belofte om interessante content in hoge kwaliteit naar het computerscherm te brengen. Joost kon ook bogen op een handige interface met heel wat toepassingsmogelijkheden.

Vanuit zakelijk perspectief leek het platform een gouden toekomst tegemoet te gaan: bekende initiatiefnemers, voorname geldschieters (een startkapitaal van 45 miljoen dollar), en de belofte van de allergrootste contentleveranciers om mee op de trein te springen.

Toch was dat blijkbaar niet genoeg, want het heeft er alle schijn van dat de concurrent van YouTube en Hulu de handdoek in de ring gooit. Negentig procent van de werknemers wordt bedankt voor bewezen diensten, ceo Mike Volpi stapt op, en de overblijvers mogen de Joost-technologie nu aan derden proberen te verpatsen.

Waar is het dan fout gelopen? Volgens analisten negeerden Zennstrom en Friis het feit dat internetgebruikers vaak genoegen nemen met een mindere beeldkwaliteit, als ze maar Flash kunnen gebruiken in de browser. Maar Joost transformeerde pas in de tweede helft van 2008 tot een browsergebaseerde videodienst. Voordien moesten geïnteresseerden eerst speciale Joost-software downloaden, om P2P-streamings mogelijk te maken.

Een ander probleem is het feit dat Joost verstoken bleef van interessante content, omdat heel wat providers zich al snel tot concurrerende projecten zoals Hulu bekeerden. Sony Pictures kwam zelfs terug op zijn beslissing om Joost te ondersteunen, en begon in april zijn content van het platform te halen.

Toch was Joost, ondanks zijn tekortkomingen, een degelijk en interessant project. Het was Hulu, maar dan twee jaar eerder. Het deed was YouTube niet kon, en kwam tegemoet aan de vraag van heel wat internetgebruikers. Toch blijkt dat niet voldoende om te slagen. Too little, too soon?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content