“Kijk naar opkomende markten voor sociale media”
Consumenten in emerging markets in Azië en Latijns-Amerika zijn ‘socialer’ dan consumenten in Europa en de VS. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Forrester dat werd voorgesteld op LeWeb in Parijs. “Slechts 26 procent van de West-Europeanen tweet regelmatig of plaats vaak een statusupdate. In India is dat 79 procent, Brazilië klokt af op 82 procent.”
Consumenten in emerging markets in Azië en Latijns-Amerika zijn ‘socialer’ dan consumenten in Europa en de VS. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Forrester dat werd voorgesteld op LeWeb in Parijs. “Slechts 26 procent van de West-Europeanen tweet regelmatig of plaats vaak een statusupdate. In India is dat 79 procent, Brazilië klokt af op 82 procent.” “Hetzelfde geldt trouwens voor de actiefste categorie, de ‘creators'”, zegt ceo George Colony van Forrester Research. “In Europa ‘creëert’ slechts 23 procent van actieve internauten regelmatig content, terwijl dat cijfer in China oploopt tot 76 procent, en in India zelfs tot 80 procent. Slechts 10 procent van de consumenten in de Asia-Pacific regio blijft ver weg van all things social. In West-Europa is dat 21 procent.”
Colony gaf meteen ook enkele cijfers mee. In Frankrijk kan je 17 procent van de internetgebruikers afdoen als ‘creators’. In het Verenigd Koninkrijk is dat 16 procent, en Duitsland is goed voor 19 procent. Vreemd genoeg houdt meer dan OE van de Duitsers (27 procent) zich afzijdig van sociale media, in Frankrijk is dat ‘slechts’ 22 procent.
Uit het onderzoek, afgenomen bij meer dan 300.000 consumenten en 24.000 it-verantwoordelijken wereldwijd, blijkt wel dat het aantal Europeanen dat sociale applicaties gebruikt op smartphones, in de lift zit.
“Hoewel slechts 11 procent van de Europese informatiewerkers wekelijks gebruik maakt van enterprise social networks op hun pc, stijgt de populariteit van social apps op de smartphones”, aldus nog Colony. “19 procent van de Europese tablet- en smartphonebezitters gebruikt sociale media apps voor werkgerelateerde doeleinden. Bij de Y-generatie is dat al 23 procent.”
Abonnementen
Volgens Forrester zou 95 procent van de wereldbevolking in 2014 één of meerdere mobiele toestellen gebruiken. “In Europa zal 145 procent van de bevolking één of meerdere mobiele abonnementen ter beschikking hebben”, klinkt het nog. “In de VS zal dat ‘slechts’ 112 procent zijn, in Latijns-Amerika 123 procent. In Azië gaat het iets trager met de adoptie. Daar zal in 2014 88 procent van de consumenten een mobiel abonnement hebben.”
Niet dat al die mensen daarom ook gebruik zullen maken van mobiel internet. “Wat dat betreft zijn China en Japan de beste leerlingen. In die landen gaat de helft van de mobiele bevolking al online, en dit minstens één keer per maand. In landen als Australië, Zweden, Nederland en het Verenigd Koninkrijk is dat nog maar 28 tot maximum 36 procent. Bij de anderen gaat het nog trager.”
Vooral Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje blijven achter. Daar maakt slechts tussen de 10 en de 15 procent van de consumenten al gebruik van mobiel internet.
De Aziatische landen geven ook het goede voorbeeld wat het gebruik van sociale netwerken op hun mobieltjes betreft. Zo is 1/3 van de mobiele Chinezen maandelijks actief op een sociaal netwerk, in Europa is dat slechts 11 procent.
Tenslotte wint ook het app-internet aan terrein, zo zegt Forrester. Eén op de drie Europeanen geeft toe meer tijd te spenderen op apps dan op de gewone mobiele browser. “Het app-internet, waarbij cloud-gebaseerde toepassingen worden aangeboden op krachtige mobiele toestellen, is zonder meer the next big thing voor technologische innovatie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier