Klanten E-Leven worden opnieuw aangesloten
Belgacom moet binnen de 10 uur de afgesloten klanten van provider E-Leven weer van een internetverbinding voorzien. Dat heeft de handelsrechtbank in kort geding beslist. Luk Van Daele, managing director van E-Leven bevestigt dat Belgacom ondertussen reeds begonnen is met het herstellen van de verbindingen.
Belgacom moet binnen de 10 uur de afgesloten klanten van provider E-Leven weer van een internetverbinding voorzien. Dat heeft de handelsrechtbank in kort geding beslist. Luk Van Daele, managing director van E-Leven bevestigt dat Belgacom ondertussen reeds begonnen is met het herstellen van de verbindingen.
In het vonnis verwijst de rechter naar de beslissing van het BIPT van 10 januari. Die stelt dat privé-gebruikers moeten beschermd worden tegen mogelijke misbruiken van de markt en dat de toegang van een gebruiker tot internet niet mag ingetrokken worden zonder uitdrukkelijke toestemming van het BIPT of een bevoegde rechtbank. Eerder op de dag hekelde Luk Van Daele tijdens een in der haast opgezette persconferentie al het feit dat Belgacom op eigen houtje gehandeld heeft. De rechtbank volgt die stelling nu en spreekt in het vonnis van een “illegale schorsing van de diensten door Belgacom”.
Binnen de tien uur na betekenis van het vonnis, moeten de naar schatting 5.000 ADSL2+ klanten van E-Leven weer internet hebben. Zoniet, krijgt Belgacom een dwangsom opgelegd van 100.000 euro per uur vertraging. Bij een nieuwe afsluiting zonder toestemming van het BIPT of een bevoegde rechtbank, moet Belgacom een boete van 250.000 euro betalen.De ietwat bizarre termijn van tien uur, was een eis van E-Leven. “Belgacom heeft vorige week op amper tien uur tijd alle koperconnecties van onze ADSL2+ klanten afgestopt. Vorige week dinsdagmiddag waren we nog bij het BIPT langsgeweest met de brief van Belgacom waarin de voor ons onaanvaardbare eis geformuleerd werd om alle achterstallige betalingen in één ruk te betalen en waarbij onze eis tot de nodige retributies integraal van tafel geveegd werd. Zelfs het BIPT was verrast om te horen dat enkele uren nadien Belgacom al begonnen was met het afsluiten van onze klanten”, aldus Luk Van Daele.
Deze morgen verduidelijkte de verontwaardigde managing director van E-Leven ook nog waaruit precies de “retributies” bestaan die E-Leven op zijn beurt nog wil innen van Belgacom. E-Leven meent dat het nog exact 245.219,28 euro tegoed heeft van Belgacom, omwille van vertragingen bij de aansluiting van nieuwe klanten. “Contractueel hebben wij met Belgacom vastgelegd dat dat binnen de zeven werkdagen moet gebeuren. Wel, de gemiddelde vertraging bedraagt zo’n 30 werkdagen”, zegt Luk Van Daele die meteen een stapel opdiept met een tweehonderdtal dossiers van vertraagde aansluitingen in Louvain-La-Neuve. Van de meer dan 400.000 euro die Belgacom claimt, zou volgens Van Daele ongeveer 256.000 euro achterstallige facturen zijn. Het overige deel zijn facturen die gecontesteerd worden en waarvoor een aparte gerechtelijke procedure zou lopen.
Luk Van Daele betreurt dat de klanten de dupe zijn van dit verhaal, maar voelt zich wel gesterkt door het BIPT: “Zij hebben ons goed gesteund, maar het grote probleem is dat zij vleugellam zijn. We kunnen alleen maar hopen dat zij meer zeggenschap krijgen. Maar uiteindelijk zal enkel de splitsing van het uitbatingsnetwerk van Belgacom en hun commerciële activiteiten er kunnen voor zorgen dat problemen als deze niet meer voorvallen”, besluit Van Daele. Belgacom kondigt alvast aan dat het in beroep gaat.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier