Klanten van Belgacom-dochter Scarlet opgelicht via phishingmail
Enkele klanten van telecomoperator Scarlet zijn het slachtoffer geworden van cybercriminaliteit. Ze waren ingegaan op een frauduleuze email waarbij de verzenders zich voordeden als Scarlet en opriepen een onbetaalde factuur te betalen.
“De email is niet enkel naar onze klanten verstuurd”, zegt Kurt Baetens van Scarlet. “We denken dat hij naar een willekeurig bulkbestand is verzonden.”
Vrijdagochtend kreeg het bedrijf enkele tientallen telefoontjes van klanten. De meesten vroegen meer informatie, maar sommige klanten zijn ook effectief op het voorstel ingegaan.
“Wij kunnen maar blijven waarschuwen voor dit soort mails, maar sommige mensen zijn hardleers”, klinkt het streng bij de Federale Computer Crime Unit (FCCU) van de politie, die strijdt tegen financiële criminaliteit.
In de email, met als onderwerp “|Factuurnummer: 0018912161| |Datum: 18-01-2014| |Betreft: Overschrijding data limiet|”, wordt opgeroepen te betalen met een zogeheten 3V Card Voucher. “Wij maken nooit gebruik van deze betalingsmethode”, verduidelijkt Scarlet.
Het bedrijf roept op zijn Facebookpagina op niet op de email te reageren. Wie het bedrag al heeft overgemaakt wordt verzocht contact op te nemen met de federale politie.
Eerder vorige week had Scarlet via Facebook ook al gewaarschuwd voor “vreemde telefoontjes van personen die zich voorstellen als Scarlet-medewerker”. De kans is groot dat het om dezelfde criminele organisatie gaat.
Bij het FCCU wil men niets kwijt over een eventueel onderzoek. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier